یکی از مسائل مهم درباره تحصیل در آلمان، دریافت ویزای تحصیلی است که برای دانشجویان بین‌المللی بسیار مهم می‌باشد. برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان، دانشجویان باید به شرایط خاصی را برای خود فراهم کنند. این شرایط شامل داشتن پذیرش از یک دانشگاه آلمانی، داشتن مدارک مورد نیاز برای تحصیل در آلمان، داشتن اندوخته کافی برای هزینه‌های زندگی در آلمان و حضور در مصاحبه کنسولگری این کشور می‌باشد. با دریافت ویزای تحصیلی آلمان، دانشجویان می‌توانند به‌صورت قانونی در طول دوره تحصیلی خود در آلمان اقامت کنند و علاوه بر تحصیل، از فرصت‌های فرهنگی و آموزشی کشور آلمان نیز بهره‌برداری کنند.

دیدن فهرست مطالب

فرم ارزیابی مهاجرت به آلمان

این فیلد را خالی بگذارید

شما می تونید خلاصه و مفید درباره ویزای تحصیلی آلمان بشنوید

شرایط دریافت ویزای تحصیلی آلمان

آلمان همواره با اقتصاد قوی، دانشجویان و متقاضیان تحصیل در این کشور را پذیرفته و بستر مناسبی برای آن‌ها فراهم کرده است. این کشور به محصلین اجازه داده تا در هر مقطعی از تحصلات که هستند بتوانند برای تحصیل در آلمان اقدام کنند. برای این منظور، دانشجویان باید از دانشگاه‌های آلمان پذیرش دریافت کنند.

گام اول برای مهاجرت به آلمان، رزرو وقت در سفارت آلمان است، زیرا این کار ممکن است زمان بسیار زیادی از شما بگیرد. برای اخذ وقت سفارت و دریافت ویزای دانشجویی، باید از طریق کارگزاری ویزامتریک آلمان اقدام کنید و در روز مقرر، مدارک مورد نیاز را به این شرکت تحویل دهید. پس از بررسی اولیه و تایید، مدارک شما به آدرس سفارت آلمان ارسال خواهند شد.

سن ویزای تحصیلی آلمان

بطور کلی، حداقل سن برای دریافت ویزای دانشجویی در آلمان 18 سال است و مهاجرت تحصیلی قبل از آن، در رسته ویزای دانش آموزی قرار می‌گیرد. همچنین عددی مبنی بر حداکثر سن برای تحصیل در آلمان مطرح نشده است اما بهتر است در چهارچوب شرایط سنی زیر اقدام کنید:

  • برای شرکت در دوره های کالج مقدماتی، بهتر است در بازه سنی 18 تا 22 سال اقدام کنید.
  • حداکثر سن برای دریافت ویزای تحصیلی در مقطع کارشناسی در آلمان تا 26 سال است.
  • ادامه تحصیل در سنین بالای 30 سال با گپ های تحصیلی زیاد در مقطع کارشناسی ارشد دشوار نیاز به پیموندن پروسه ای مجزا دارد. اما این امر غیر ممکن نیست و گپ های تحصیلی را با توجیه‌های نظیر گذراندن دوره‌های فنی، کلاس‌ها زبان یا سوابق کاری می‌توان پوشش داد.
  • در آلمان، برای شروع دوره دکترا هیچ محدودیت سنی وجود ندارد و سفارت نیز مانعی برای صدور ویزای تحصیلی به دانشجویان مقطع دکترا در سنین بالا ندارد.
  •  

به یاد داشته باشید که در مورد ویزای تحصیلی آلمان، شرایط سنی برای هر فرد بسته به سیستم دانشگاه و مقطع تحصیلی متفاوت است. به واقع افزایش سن یا فاصله طولانی بین دو مقطع تحصیلی، فرصت پذیرش دانشجویان بین المللی را به حداقل می رساند.

ویزای تحصیلی آلمان

مراحل ویزای تحصیلی آلمان

به‌طور کلی، نحوه گرفتن ویزای دانشجویی آلمان در 4 مرحله خلاصه می‌شود که عبارت‌اند از: 

  1. دریافت پذیرش از دانشگاه یا کالج در کشور آلمان.
  2. آماده کردن مدارک لازم جهت اخذ ویزای آلمان. 
  3. شرکت در مصاحبه برای ویزای تحصیلی آلمان.

 

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی آلمان

  • فرم ویزای تکمیل و امضا شده 
  • پاسپورت معتبر
  • پاسپورت و کپی
  • شناسنامه
  • سند ازدواج (در صورت تاهل)
  • شناسنامه فرزند (در صورت داشتن فرزند)
  • دو عکس پرتره بیومتریک به تاریخ روز
  • سند تمکن مالی 
  • رزومه (CV)
  • انگیزه‌نامه
  • مدارک تحصیلی و ریز نمرات به همراه ترجمه
  • مدارک پذیرش از موسسه آموزشی آلمانی
  • یک مدرک معتبر جهت اثبات مهارت زبان آلمانی مانند Telc (برخی دانشگاه‌ها انگلیسی هم قبول می‌کنند ولی برای اخذ ویزا آلمانی بهتر است)

هزینه ویزای تحصیلی آلمان

هزینه دریافت ویزای تحصیلی آلمان در مؤسسات مهاجرتی مختلف متفاوت است و این هزینه ها تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند کیفیت خدمات، تنوع خدمات قابل ارائه و سایر موارد قرار می‌گیرند. مؤسسه گام اول با اخذ نمایندگی از دانشگاه‎‌هایی مانند UE و Macromedia همواره تلاش می‌کند تا رقابتی و ارزان‌ترین قیمت‌ها را به دانشجویان ارائه کند و در شهریه دانشگاه‌ها نیز برای آن‌ها اسکالر شیپ بگیرد.

مهاجرت تحصیلی به آلمان بدون مدرک زبان

در کل، برنامه های تحصیلی در دانشگاه های آلمان به دو زبان آلمانی و انگلیسی در دسترس هستند. یکی از شرایط اصلی برای پذیرش در مراکز آموزش عالی این کشور، مسلط بودن و حداقل نمره زبان آزمون الزامی است. اگر رشته انتخابی شما به زبان آلمانی تدریس می شود، باید حداقل گواهینامه ای معتبر با سطح B2 تا C1 در اختیار داشته باشید.

اگر به زبان آلمانی مسلط نباشید یا رشته تحصیلی شما به زبان انگلیسی باشد، برای تحصیل در آلمان نیاز به حداقل نمره 6 آیلتس یا 80 تافل خواهید داشت. اگرچه تحصیل بدون مدرک زبان در آلمان با داشتن مدرک لیسانس به زبان انگلیسی امکان پذیر است، اما ارائه مدرک زبان آلمانی برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

ویزای تحصیلی آلمان با مدرک دیپلم

یکی از شروط لازم برای ادامه تحصیل در دانشگاه های آلمان، تأیید مدرک دیپلم و ریز نمرات توسط سیستم آموزشی این کشور است. در صورتی که مدرک دیپلم شما به اندازه کافی برای ورود به دانشگاه معتبر نباشد، می توانید از طریق ثبت نام در دوره های مقدماتی کالج، اقدام به تقویت مدرک خود کنید.

به خاطر داشته باشید که یکی از شرایط اساسی برای شرکت در این دوره، تسلط به زبان آلمانی است. عموماً دوره‌های کالج آلمان یک سال طول می‌کشند. پایان این دوره به معنای پذیرش در دانشگاه نیست، بلکه باید در آزمون ورودی دانشگاه‌های آلمان شرکت کرده و در آن موفق شوید.

مدت زمان صدور ویزای تحصیلی آلمان

در کل، زمان انتظار برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان توسط سفارت یا کنسولگری معمولاً بین 1 تا 2 ماه است. مدت زمان صدور ویزا برای دانشجویان آلمان بسته به کشور مبدا و نوع ویزا متفاوت است. لازم به ذکر است که افرادی که درخواست دریافت ویزای تحصیلی بلندمدت دارند، باید تقریباً 3 ماه منتظر بمانند.

ویزای همراه تحصیلی آلمان

ویزای خانوادگی آلمان در اختیار خانواده دانشجویان بین‌المللی قرار می‌گیرد. با این ویزا، اعضای خانواده شامل همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال اجازه اقامت در آلمان را دارند. علاوه‌بر این، با دریافت این ویزا امکان اشتغال و تغییر آن به ویزای کاری برای همسر دانشجو وجود خواهد داشت. در اکثر موارد، زمان پردازش ویزای خانوادگی آلمان حدود 3 ماه طول می کشد.
لطفا توجه کنید که فردی که درخواست ویزای خانواده آلمان را دارد، باید مدرکی حاکی از داشتن حداقل دانش زبان آلمانی (حداقل A1) داشته باشد. به عبارت دیگر، زبان آلمانی برای ویزای خانواده آلمان اجباری است.

برای اخذ ویزای دانشجویی آلمان باید از دانشگاه‌های این کشور پذیرش گرفته و همراه سایر مدارک به سفارت آلمان ارائه کنیم. ویزای دانشجویی در مقاطع لیسانس، فوق‌لیسانس و دکتری ارائه می‌شود.

به طور معمول، مدت زمان بررسی و دریافت ویزای دانشجویی آلمان بین 1 تا 3 ماه است. البته نوع ویزای تحصیلی و کشور مبدا در زمان نهایی صدور ویزای تحصیلی تاثیرگذار است.

اثبات تمکن مالی یکی از شرایط اصلی پذیرش و اخذ ویزای تحصیلی آلمان است. متقاضی باید با تامین 12 هزار یورو به صورت حساب بانکی مسدود شده، ثبات مالی خود را ثابت کند. چنانچه، توانایی تامین این مبلغ را ندارید باید از طریق تمکن مالی والدین، حمایت مالی یکی از افراد مقیم کشور آلمان و یا دریافت بورسیه تحصیلی رایگان از دانشگاه‌های آلمان اقدام کنید.

بله. دانشجویان با داشتن ویزای تحصیلی اجازه کار تمام وقت (120 روز) یا نیمه وقت (240) روز در طول یک سال را دارند.

افراد متاهلی که موفق به اخذ ویزای تحصیلی آلمان شده‌اند، اجازه گرفتن ویزای خانواده برای همسر و فرزندان خود را دارند.

دریافت ویزای تحصیلی بدون شهریه یا رایگان برای متقاضیانی امکان پذیر است که بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌های این کشور دریافت کنند. لازم به ذکر است که هیچ بورسیه تحصیلی برای دوره مقدماتی کالج به متقاضیان اعطا نمی‌شود و بورسیه‌ها برای ورود به دانشگاه خواهد بود.

بله. فارغ‌التحصیلان به مدت 18 ماه فرصت دارند که پس از یافتن شغل در آلمان، ویزای تحصیلی خود را به اجازه اقامت کاری تغییر دهند.