بریتانیا بزرگ‌ترین جزیره‌ی قاره‌ی اروپاست و از 4 کشور تشکیل شده است: انگلستان، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی و خیلی از جزایر سراسر جهان. بریتانیا توسط آب محاصره شده و فقط یک مرز خشکی با ایرلند دارد. انگلستان نیمه جنوبی جزیره بریتانیای کبیر و یکی از چهار بخش کشور پادشاهی متحد بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی است. کشور انگلیس از 9 ناحیه تشکیل شده و این نواحی جمعا از 48 شهرستان تشریفاتی متشکل شده است. کشور انگلیس دارای 51 شهر اصلی و چندین مراکز شهری دارد. انگلیس دارای مراکز گردشگری و تفریحی بسیاری می باشد و همچنین جاذبه های گردشگری انگلیس  هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می نماید.

شما می تونید خلاصه و مفید درباره انگلستان بشنوید

دیدن فهرست مطالب

قلمرو‌های کشور انگلستان

در سال 1864 نمایندگان سه مستعمره بریتانیا در کانادای امروزی شروع به مذاکره برای ایجاد یک کنفدراسیون خودگردان کردند. مناطق نوا اسکوشیا، نیوبرانزویک و کانادا، که از تهاجم احتمالی ایالات متحده می‌ترسیدند، می‌خواستند نیروهای دفاعی خود را ایجاد کنند. آنها همچنین به دنبال تجارت آزاد با همسایه جنوبی خود بودند. دولت بریتانیا در ژوئیه 1867 با اعطای خودمختاری به مستعمرات خود در آمریکای شمالی موافقت کرد، اما کنترل آنها را رها نکرد. در عوض، کانادای متحد به یک «قلمرو» بریتانیایی تبدیل شد. این یعنی گرچه کانادا خودمختار بود، اما قوانین آن را کماکان بریتانیا وضع می‌کرد.

طی چند دهه‌ بعدی، دیگر مستعمرات بریتانیا همچون استرالیا، نیوزیلند، نیوفاندلند، آفریقای جنوبی، و کشور ایرلند آزاد (جمهوری ایرلند کنونی) که عمدتاً سفیدپوست‌نشین بودند، نیز به قلمرو تبدیل شدند. با این حال، پس از جنگ جهانی اول، افزایش شور ناسیونالیستی در قلمروهای بریتانیایی باعث شد چیزی فراتر از خودمختاری مطرح شود. در سال 1926 بریتانیا و قلمروها توافق کردند که همه آنها از نظر موقعیت برابر باشند، و «با وفاداری مشترک به تاج و تخت» متحد باشند. این توافق که در سال 1931 با «اساسنامه وست‌مینستر» رسمیت یافت، مبداء تأسیس ممالک مشترک‌المنافع بریتانیایی است. دو سال پس از آنکه هندوستان در سال 1947 استقلال خود را از بریتانیا به دست آورد، با چند شرط درخواست پیوستن به ممالک مشترک‌المنافع بریتانیایی را کرد. در حالی که هندوستان پادشاه وقت بریتانیا جرج ششم را به‌عنوان رئیس این اتحادیه می‌پذیرفت، اما به اولین کشوری تبدیل شد که به «تاج و تخت» اعلام وفاداری نکرد.

کشورهای عضو با این شرایط موافقت کردند، و در سال 1949 «اعلامیه لندن» را صادر کردند که به هند، پاکستان، و سیلان (سری‌لانکای امروزی) اجازه می‌داد «به‌عنوان اعضای آزاد و برابر» به آن بپیوندند. این قضیه شرایط عضویت در ممالک مشترک‌المنافع بریتانیایی را اصلاح کرد، به طوری که کشورهای مستقل دیگر می‌توانستند بدون ادای سوگند وفاداری به تاج و تخت، به عضویت آن دربیایند. امروزه اتحادیه ممالک مشترک‌المنافع بریتانیایی 54 عضو دارد، و تمرکز آن روی تجارت، حفاظت از محیط زیست، آموزش و مسائل مشابه است. اعضای این اتحادیه هیچ تعهدی در قبال یکدیگر ندارند، اما از طریق ارزش‌های مشترک خود، که برای بیشتر آنها ریشه در تاریخ‌شان به عنوان مستعمرات سابق امپراطوری بریتانیا دارد، با یکدیگر متحد هستند. در سال‌های اخیر، برخی از قلمروهای ممالک مشترک‌المنافع بریتانیایی، به‌ویژه در مستعمرات سابق در کارائیب و اقیانوس آرام که در آن جوان‌ترها این اتحادیه را یادگار دوران استعمار می‌دانند، شروع به بررسی تغییرات کرده‌اند. اینطور ارزیابی می‌شود که تصمیم اخیر باربادوس می‌تواند موج جدیدی از تغییرات در قلمروهای ممالک مشترک‌المنافع بریتانیایی آغاز کند.

جغرافیای کشور انگلستان

کشور انگلستان واقع در سواحل شمال غربی اروپاست. این کشور توسط دریای شمال از اسکاندیناوی و هلند جدا می‌شود و از طریق کانال مانش از فرانسه جداست. این کشور از دو جزیره اصلی تشکیل شده است؛ جزیره بزرگ‌تر «بریتانیای کبیر» نام دارد که اسکاتلند و ولز و انگلستان را در برمی‌گیرد. جزیره کوچک‌تر ایرلند است که توسط دریای ایرلند از انگلستان جدا می‌شود. ایرلند جنوبی کشوری مستقل و عضو اتحادیه اروپا است ولی ایرلند شمالی بخشی از خاک انگلستان است. وسعت انگلستان 243,610 کیلومتر مربع است، تقریبا یک هفتم مساحت ایران را دارد. تقریبا 70% زمین‌های انگلستان زراعی هستند و محصولات کشاورزی فراوانی در این سرزمین کشت می‌شود.

منطقه کوهستانی انگلستان دارای کوه‌ها و تپه‌های کم‎شیب و کم‌ارتفاع است. این مناطق برای کشاورزی بسیار مناسب است. رشته کوه پنین (Pennine)، کوه‌های کامبریان (Cumbrian) و لیک دیستریکت (Lake District) از معروف‌ترین این کوه‌هاست. این مناطق به نسبت مناطق کوهستانی باران کمتر و نور خورشید بیشتری دریافت می‎کنند و خاک حاصلخیز دارند. بیشتر تراکم جمعیتی در مناطق دشتی قرار دارند. از معروف‌ترین این مناطق کاستولد هیلز (Cotswold hills) نورث داونز (North Downs) و ساوث داونز (South Downs) است. رودخانه تایمز (Thames) در لندن، مرسی (Mersey) در لیورپول و رودخانه تاین (Tyne) در نیوکاسل از لحاظ تجاری و اقتصادی از رودخانه‌های مهم انگلستان محسوب می‎شوند.

شهرهای مهم کشور انگلستان

شهر لندن

با جمعیت 8 ملیونی پرجمعیت‎ترین شهر و پایتخت انگلستان است. لندن از نظر مساحت بزرگ‌ترین و پرجمعیت‎ترین شهر اروپا محسوب می‎شود. قدمت لندن دو هزار سال می باشد

شهر گلاسکو

 بزرگترین شهر اسکاتلند و سومین شهر پرجمعیت پادشاهی بریتانیا است. این شهر از لحاظ معماری و طراحی شهری حائز اهمیت است. بعد از لندن بزرگ‌ترین مرکز خرید می باشد.

شهر بریستول

نام ناحیه و شهری در جنوب غربی انگلستان است و 100 کیلومتر با لندن فاصله دارد. این شهر به خاطر موقعیت بندری از اهمیت اقتصادی و تجاری برخوردار است.

شهر شفیلد

امن‌ترین و سرسبزترین شهر انگلستان واقع در شمال کشور و ناحیه یورکشایر است. هزینه‌های تحصیلی در این شهر از سایر شهرها ارزان‎تر است.

شهر بیرمنگام

بعد از لندن پرجمعیت‎ترین شهر انگلستان است. این شهر جمعیت قابل توجهی از مهاجران را در خود جای داده و جامعه بزرگی از مسلمانان در این شهر ساکن هستند.

شهر لیورپول

شهری بندری در شمال غرب انگلستان و چهارمین شهر پرجمعیت است. لیورپول شهری توریستی و از لحاظ فرهنگ و ورزش دارای گروه موسیقی راک بیتلز و باشگاه لیورپول است.

شهر منچستر

یکی از شهرهای فوتبال‎خیز اروپا است و دارای 26 ورزشگاه فوتبال است. این شهر از خوش آب وهواترین شهرهای انگلستان به شمار می‌رود.

شهر لیدز

یکی از شهرهای ناحیه یورکشایر است. این شهر از لحاظ جمعیت دانشجویی رتبه چهارم را دارد و قلب فرهنگی، مالی و تجاری ناحیه یورکشایر است.

زبان مردم کشور انگلستان

زبان رسمی مردم انگلیستان ، انگلیسی می باشد که حدود 98 درصد از مردم به زبان انگلیسی صحبت می کنند البته گویش های مختلفی هم وجود دارد. دیگر زبان های رایج، زبان های منطقه ای می باشد که عبارتند از ایرلندی، اسکاتلندی و ولزی که بیشترین مورد استفاده را دارد.

جشن های مشهور کشور انگلستان

یکی از جشن‌های معروف بزرگ انگلیسی‌زبان‌ها، جشن کریسمس است. این جشن هر سال برگزار می‌شود. انگلیسی‌ها از هفته‌ها قبل از شروع کریسمس برای جشن آماده می‌شوند. در انگلیس قبل از شروع کریسمس، مقدمات جشن فراهم می‌شود. به‌عنوان‌مثال، خرید هدیه، تزئین درخت کریسمس، تهیه غذاها و نوشیدنی جزو کارهایی است که انگلیسی‌ها قبل از کریسمس انجام می‌دهند. این یک از جشن‌های معروف برای انگلیسی‌زبان‌ها بسیار مهم است و به همین خاطر هیجان زیادی برای این رویداد دارند.

یکی از جشن‌های مهم که در انگلستان برگزار می‌شود، جشن هالووین است. جشن هالووین در واقع مخصوص افراد مسیحی است. این مراسم به مدت 3 روز برگزار می‌شود. افرادی که در جشن هالووین شرکت می‌کنند باید لباس عجیب‌وغریب یا ترسناک بپوشند و چهره‌های وحشتناکی برای خود بسازند. معمولاً تم لباس‌های شرکت‌کنندگان در جشن هالووین به رنگ مشکی و نارنجی انتخاب می‌شود. یکی از رسوم این جشن، روشن‌کردن شمع در داخل کدوتنبل یا گوشه منازل است. به‌علاوه برای ایجاد شور و هیجان بیشتر، آتش‌بازی هم در این جشن انجام می‌شود. اگر می‌خواهید در رویدادی خاص و هیجان‌انگیز شرکت کنید، شرکت در جشن هالووین بهترین گزینه است. این یکی از جشن‌های معروف برای انگلیسی‌زبان‌ها است که اهمیت زیادی دارد.

روز عشق یا روز ولنتاین در تاریخ 25 بهمن برگزار می‌شود. در تاریخ 14 فوریه، انگلیسی‌زبان‌ها روز ولنتاین یا عشق را جشن می‌گیرند. روز ولنتاین یا روز عشق، تنها مختص انگلیسی‌زبان‌ها نیست. بلکه افراد در سرتاسر دنیا، روز عشق را همراه با عزیزان خود جشن می‌گیرند. این روز برای افرادی که به هم علاقه‌مند هستند، یک روز فراموش‌نشدنی و هیجان‌انگیز است. روز ولنتاین در واقع روز ابزار عشق و محبت به افرادی است که به آنها علاقه مند هستیم. در روز ولنتاین، افرادی که عاشق هم هستند، به یکدیگر کادوهای به‌یادماندنی هدیه می‌شود. دعوت به یک شام و گفتگوی رمانتیک نیز می‌تواند گزینه مناسبی برای جشن ولنتاین باشد.

انگلیسی‌زبان‌ها جشنی مخصوص شکرگزاری دارند. جشن روز شکرگزاری در چهارمین پنجشنبه نوامبر برگزار می‌شود. ریشه جشن شکرگزاری به سال‌ها قبل برمی‌گردد. این فستیوال به‌منظور شکرگزاری از داشته‌ها و نعمت‌ها برگزار می‌شود. انگلیسی‌ها برای برگزاری جشن روز شکرگزاری اهمیت زیادی قائل هستند. از مراسمات جشن شکرگزاری می‌توان به رژه‌های محلی، تهیه غذا برای نیازمندان و… اشاره کرد که یکی از جشن‌های معروف انگلیسی‌زبان‌ها است.

یکی از رویدادها و جشن‌های معروف و مهم انگلیسی‌زبان‌ها، مراسم عید پاک است. عید پاک در تاریخ 22 مارس تا 25 آوریل برگزار می‌شود. عید پاک جزو مراسمت افراد مسیحی است. مسیحی‌ها، فرارسیدن فصل بهار را با اعیاد خاص جشن می‌گیرند. در کشور انگلستان، برگزاری مراسم عید پاک بسیار رایج است. برخی از مراسمات عید پاک در کلیسا و بقیه جشن‌ها در محیط باز برگزار می‌شوند. اگر می‌خواهید بافرهنگ و اعتقادات انگلیسی‌ها بیشتر آشنا شوید، به شما شرکت در جشن عید پاک را پیشنهاد می‌کنیم.

یکی از جشن‌های معروف کشور انگلیس، جشنواره بالون است. این جشن در فضای باز صورت می‌گیرد. معمولاً انگلیسی‌ها به همراه خانواده برای شرکت در جشن بالون حضور پیدا می‌کنند. جشن بالون در نزدیکی عمارت اشتون کورت برگزار می‌شود. انواع وسایل بازی نیز در اطراف این مکان وجود دارد؛ بنابراین، بعد از شرکت در جشن بالون می‌توانید در کنار خانواده روز هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده‌ای را تجربه کنید.

تاریخ کشور انگلستان

در عصر یخبندان انسان‌های اولیه در انگلستان ساکن میشوند. در آن زمان انگلستان هنوز تبدیل به جزیره نشده بود. بنای تاریخی استون هنج مربوط به این دوره است. در عصر برنز، تقریبا بین 1500 تا 500 سال پیش از میلاد مسیح، قبایل سلتیک به بخش‌های مرکزی اروپا و فرانسه و انگلستان مهاجرت میکنند. این موضوع باعث تلفیق نژادی بین بومیان انگلستان و سلتیک‌ها می‌شود و فرهنگ و تمدنی جدا شکل می‌گیرد.

رومی‌ها که به زبان لاتین به جزیره انگلستان بریتانیا می‌گفتند، تصمیم می‌گیرند در 55 سال قبل از میلاد تحت فرماندهی ژولیوس سزار به انگلستان حمله کنند، اما موفق نبودند. تا اینکه در سال 43 میلادی روم توانست با فرماندهی امپراطور کلادیوس به انگلستان حمله کند. امپراطوری روم انگلستان و ولز را تحت سلطه داشت، امروزه علاوه بر شهرهایی نظیر لندن، لینکلن، یورک شهرهایی که به «-چستر»، «-کستر» ختم میشوند، شهرهایی هستند که رومی‌ها بنا نهادند.

با رفتن رومی‌ها در قرن پنجم، قبایل سلتیک با هم به جنگ پرداختند و یکی از روسای قبایل تصمیم گرفت از قبایل ژرمن کمک بگیرد. ژرمن‌ها بعد از جنگ تصمیم گرفتند بمانند و جزیره را از آن خود بکنند. این قبایل که از نژادهای آنگلز و ساکسون بودند، 7 قلمرو پادشاهی تشکیل دادند و از 500 تا 850 میلادی بر انگلستان حکمفرما بودند.

از نیمه دوم قرن نهم میلادی، نورس‌ها که از قبایل وایکینگ‌ها بودند از اسکاندیناوی شروع به لشکرکشی به اروپا کردند و توانستند بخش وسیعی از انگلستان را تحت کنترل خود در بیاورند. «ویلیام فاتح» سلسله نورمن‌ها را پایه گذاری می‌کند و اولین پادشاه انگلستان لقب می‌گیرد. نورمن‌ها سیستم فئودال و زبان فرانسه را رسمی میکنند. این زبان تا 1362 میلادی زبان رسمی باقی می‌ماند.

در دوران حکومت ادوارد سوم انگلستان وارد بحران جنگ صد ساله و مرگ سیاه (طاعون) می‌شود که یک سوم جمعیت انگلستان در این حوادث از بین می‌روند. جنگ‌های صدساله در سال‌های 1337 تا 1453 میلادی بین انگلستان و فرانسه درگرفت. شروع این جنگ به خاطر ادعای ادوارد سوم برای تملک بر فرانسه بود. فرانسوی‌ها در دور اول جنگ شکست می‌خورند اما در دوره دوم جنگ می‌توانند بخش‌هایی از کشور را که از دست دادهاند پس بگیرند.

در زمان شاه ویلیام سوم و ملکه ماری دوم انقلابی بدون درگیری در انگلستان شکل می‌گیرد که در آن حکومتی دموکراتیکتر جای نظام پادشاهی را می‌گیرد. به دلیل بدون درگیری و خونریزی بودن، این انقلاب را انقلاب آرام نیز می‌نامند. پادشاه توافق می‌کند که اختیاراتش محدود شود و قدرت بیشتری به پارلمان داده شود. نتیجه این انقلاب سلطنت مشروطه بود که تا به امروز در نظام حکومتی انگلستان باقی مانده است.

ملکه ویکتوریا در سن 18 سالگی به سلطنت می‌رسد و طولانی‌ترین و باشکوه‌ترین دوران سلطنت را در بین پادشاهان و ملکه‌های انگلستان دارد. او در دوران 64 ساله سلطنت خود ملکه بیش از 40% سرزمین‌های جهان بود. از وقایع مهمی که در دوران استعمارگری انگلستان روی داد تاسیس شرکت‌های نفتی کمپانی هند شرقی، برمه و ایران بود. جنگ واترلو نیز در این دوران به وقوع پیوست.

در سال 1914 جنگ جهانی اول آغاز شد. با ترور آرشیدوک فرانتس فردینند ولیعهد امپراطوری اتریش-مجارستان به دست یک صربستانی، اتریش ادعا کرد که صربستان در این کار مقصر است و خواستار ورود تیم تحقیقاتی به این کشور شد. صربستان با این موضوع مخالفت می‌کند و در ادامه این موضوع اتریش به صربستان اعلام جنگ می‌کند. آلمان به حمایت از اتریش به روسیه و فرانسه اعلام جنگ می‌کند و به بلژیک لشکرکشی می‌کند. این موضوع یعنی لشکرکشی به کشوری که از هم‌پیمانان انگلیس محسوب می‌شد انگلستان را وارد جنگ جهانی اول می‌کند. انگلستان با نیروی دریایی بسیار قوی خود توانست پیروز شود. در پایان جنگ جهانی اول طبق قرارداد ورسای خیلی از مستعمرات آلمان در آفریقا تحت سلطه انگلستان درآمد. شورش‌هایی که پس از جنگ جهانی اول در انگلستان درگرفت باعث استقلال دولت ایرلند جنوبی و بخشی از مصر شد.

در جریان جنگ جهانی دوم (1939-1945) کشورها دو دسته متحدین و متفقین را تشکیل دادند. متفقین کشورهایی بودند که در طول جنگ جهانی دوم در برابر متحدین قرار گرفتند. این کشورها ضد نازی‌ها با هم توافق نظر داشتند و شامل کشورهای فرانسه، لهستان، بریتانیا، روسیه و آمریکا بود. در برابر متفقین، دولت های محور یا متحدین بودند که در جنگ با دشمنان مشترک خود متحد بودند و دوشادوش یکدیگر در برابر آنها می‌جنگیدند. اصلی‌ترین کشورها در این دسته آلمان، ایتالیا و ژاپن بودند. در طول جنگ نازی‌ها توانستند با تشکیل اتحاد نظامی با ایتالیا و ژاپن، بخش عمده‌ای از قاره اروپا را تحت کنترل خود درآورند. آلمان بعد از این مرکز اروپا، اتریش، چکسلواکی، مجارستان و سپس با حمله نظامی به شمال اروپا، اسکاندیناوی و غرب اروپا، فرانسه را اشغال و انگلستان را محاصره دریایی و جنگ هوایی نمود. انگلستان بعد از این اقدام در سال 1939 علیه نازی‌ها اعلام جنگ کرد. این جنگ خسارت‌های زیادی به انگلستان وارد کرد. این موضوع باعث ورشکستگی این کشور و اعطای استقلال به مستعمراتش شد. در سال 1947 هند و پاکستان به استقلال می‌رسند. در سال 1963 کشور کنیا به استقلال می‌رسد و در ادامه آن مالت و قبرس کشورهایی مستقل می‌شوند. انگلستان مستعمرات خود در خلیج فارس و خاورمیانه را نیز از دست می‌دهد و در کارائیب و جزایر اقیانوسیه نیز مردم به استقلال دست می‌یابند. در دهه 1980 انگلستان حق تغییر قانون اساسی بدون نیاز به نظارت خود را به کشورهای کانادا، استرالیا و نیوزلند اعطا می‌کند و آنها نیز تبدیل به کشورهایی مستقل می‌شوند.

در سال 1952، ملکه الیزابت دوم در سن 26 سالگی به سلطنت می‌رسد. دهه 70 انگلستان با بحران نفت و سقوط صنعت نفت مواجه شد. در این دوران مارگارت تاچر نخست‌وزیر شد. او بسیاری از کارخانه‌های ناکارآمد را بست و با این کار شکاف طبقاتی بین فقیر و غنی را بسیار زیاد کرد. از دیگر وقایع مهم در تاریخ معاصر انگلستان میتوان به همکاری این کشور در بنیان‌گذاری اتحادیه اروپا در سال 1973، شرکت در جنگ خلیج فارس در سال 1991، انعقاد قرارداد صلح و همه‌پرسی در ایرلند شمالی در سال 1998 اشاره کرد. از دیگر وقایع مهم در تاریخ معاصر می‌توان به جدا شدن بریتانیا از اتحادیه اروپا اشاره کرد که به آن برکسیت (Brexit) گفته می‌شود. بعد از همه‌پرسی در سال 2016 برای خروج، بریتانیا تصمیم گرفت از اتحادیه جدا شود. در سال 2017 مقدمات این کار فراهم شده و تا سال 2019 این کار عملی خواهد شد.

دین و مذهب در کشور انگلستان

انگلستان به عنوان یک کشور مسیحی تاسیس شد که کلیسای انگلیکن فرقه اصلی آن بود. کلیساهای انگلیس هنوز بزرگترین گروه در هر چهار کشور به جز در اسکاتلند هستند. مسیحیان انگلستان به طور عمده در مخالفت با کاتولیسم رومی که دومین گروه بزرگ در این کشور است، به پروتستانتیسم باور دارند. خانواده سلطنتی یکی از اعضای کلیسای انگلیس است که کلیسای مادر کلیسای انگلیکان است. سلطنت حاکمیت کلیسا را ​​بر عهده دارد، گرچه اسقف اعظم کانتربری ارشدترین روحانی مؤسسه است.

با این وجود، بریتانیا با توجه به تعداد افرادی که در روزهای یکشنبه به طور مداوم در مراسم کلیسا حضور می یابند، کم کم از مسیحیت فاصله می گیرد. هندوئیسم، سیکیسم و ​​اسلام پیروان زیادی در انگلیس دارند. انگلیس میزبان بیشترین جمعیت سرخپوستان در خارج از هند و همچنین پنجمین جامعه بزرگ یهودیان در جهان است. تعداد یهودیان انگلیس امروز حدود ۳۰۰۰۰۰ نفر است.

اقتصاد کشور انگلستان

اقتصاد کشور انگلستان تا قرن 18 عمدتا کشاورزی بود، اما انقلاب صنعتی باعث شد که به تدریج در طول قرن های 18 و 19 به یک منطقه بسیار شهری و صنعتی تبدیل شود. صنایع سنگین (آهن و فولاد ، نساجی و کشتی سازی) در شهرستان های شمال شرقی به دلیل نزدیکی ذخایر زغال سنگ و سنگ آهن گسترش یافت ، افزایش جمعیت و رشد شهری در طول قرن بیستم باعث کاهش قابل توجهی در سطح زیر کشت مزارع در انگلستان شد.

هزینه های دولت و مدیریت اقتصادی در انگلستان را در این بخش از محتوا می خوانید ؛ دخالت دولت در اقتصاد عمدتا توسط وزارت خزانه داری (HM) به ریاست وزیر خزانه داری انجام می شود. در سال های اخیر، اقتصاد بریتانیا مطابق با اصول آزادسازی بازار و مالیات و مقررات پایین مدیریت شده است و از سال 1997 کمیته سیاست پولی بانک مرکزی انگلیس، به ریاست رئیس بانک انگلستان، مسئول تعیین نرخ های بهره در سطح لازم برای دستیابی به هدف تورم کلی برای اقتصاد است که هر ساله توسط صدراعظم تعیین می شود.

در دوره 20 ساله از 1986 تا 2006 هزینه های دولت در انگلستان به طور متوسط حدود 40٪ از تولید ناخالص داخلی بود. در ژوئیه 2007، بدهی دولت بریتانیا 35.5 درصد از تولید ناخالص داخلی بود که در نتیجه بحران مالی 2007 – 2010 و رکود جهانی اواخر دهه 2000، هزینه های دولت به سطح تاریخی بالای 48 درصد تولید ناخالص داخلی در سال های 2009 – 2010 افزایش یافت که تا حدی در نتیجه هزینه یک سری کمک های مالی بانکی بود.

مالیات در انگلیس ممکن است شامل پرداخت به دو سطح مختلف دولت باشد: دولت محلی و دولت مرکزی. دولت محلی از طریق کمک های مالی از بودجه دولت مرکزی، نرخ های تجاری، مالیات شورای شهر و به طور فزاینده ای، هزینه ها، مانند هزینه های پارکینگ در خیابان تامین می شود. درآمدهای دولت مرکزی عمدتاً از مالیات بر درآمد، سهم بیمه ملی، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات شرکت و عوارض سوخت تامین می شود.

سیاست، دولت و قانون کشور انگلستان

به حکومت مرکزی پادشاهی متحد بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی دولت علیاحضرت یا دولت پادشاهی متحد می‎گویند. رهبری دولت برعهده نخست‌وزیر است. وی تمام وزرا را انتخاب می‌کند. نخست وزیر و باقی وزرای ارشد کمیته تصمیم‌گیری تشکیل می‌دهند که به آن کابینه می‎گویند. کابینه دولت 20 نفر عضو دارد و هسته مرکزی تصمیم گیری دولت است. اعضای کابینه عموما از مجلس عوام انتخاب می‎شوند. وزرای دولتی همگی عضو پارلمان هستند. دولت برای تصویب قوانین مهم وابسته به تصمیم پارلمان است. حزبی که بیش از نیمی از کرسی‌های مجلس عوام را به دست آورد، دولت را تشکیل می‌دهد. اگر هیچ حزبی نتواند بیش از نیمی از کرسی‌ها را کسب کند، آن مجلس را «مجلس بدون اکثریت» می‌نامند.

پارلمان بریتانیا یا پارلمان پادشاهی متحد بریتانیا و ایرلند شمالی بالاترین نهاد قانون‌گذاری در بریتانیاست. ملکه الیزابت دوم بالاترین مقام در این پارلمان را دارد. پارلمان بریتانیا از دو مجلس تشکیل شده است: مجلس عوام و مجلس اعیان (لردها).

اعضای مجلس عوام هر پنج سال یکبار توسط مردم انتخاب می‎شوند. این مجلس 650 کرسی دارد و هر کدام از نمایندگان خود را مرتبط با یکی از احزاب می‌دانند. مطابق با قانون پارلمانی مصوب سال 1911 دولت باید در درجه اول در مقابل مجلس عوام پاسخگو باشد و نخست‌وزیر تا وقتی اکثریت آرای مجلس عوام را داشته باشد، می‌تواند در سمت خود باقی بماند. وظیفه این مجلس به بحث گذاشتن سیاست‌ها و قوانین کشور است. به غیر از یک نماینده مستقل، یازده حزب سیاسی در مجلس عوام نماینده دارند. از احزاب مهم مجلس عوام می‎توان به حزب محافظه‌کار، حزب کارگر و حزب ملی اسکاتلند اشاره کرد. اعضای دولت، کابینه و هیئت وزرا از میان نمایندگان مجلس انتخاب می‎شوند و نخست‌وزیر، خود از نمایندگان مجلس عوام و رهبر حزب اکثریت است.

عمده‌ترین حزب مخالف دولت «اپوزیسیون» نامیده می‌شود. رهبر این عضو در مجلس عوام اعضای کابینه سایه را انتخاب می‌کند. کابینه سایه بر کابینه اصلی نظارت می‌کند. در واقع وظیفه هر عضو سایه نظارت بر عملکرد همتای خود در کابینه اصلی است.مجلس اعیان توسط مردم انتخاب نمی‌شوند. تعداد نمایندگان این مجلس ثابت نیست؛ 587 نفر از اعضای این مجلس مادام‌العمر و 92 نفر به صورت موروثی عضو این مجلس هستند. وظیفه اساسی مجلس اعیان بررسی و تبادل نظر درباره قوانین جدید است. 26 نفر نیز اسقف‌ها و اسقف‌های اعظم هستند که جایگاه خود را بعد از بازنشستگی به اسقف بعدی می‌سپارند. مجلس عوام و اعیان در کاخ وست مینستر تشکیل می‎شوند. رنگ کرسی‌های مجلس عوام سبزرنگ و رنگ کرسی‌های مجلس اعیان قرمزرنگ است. از مشخصه‌های نظام دموکراسی پارلمانی وجود رابطه نزدیک بین قوه اجرایی و قانون‌گذاری است.

ملکه دارای دو نقش مهم است: رئیس حکومت و رهبر کشور. ملکه در امور سیاسی یا در تصمیم‎گیری‎های کشوری دخالتی نمی‌کند و تنها هر هفته در جلسه‌ای خصوصی با نخست وزیر در جریان امور قرار می‌گیرد. ملکه همچنین حق ورود به مجلس عوام را ندارد و سالانه به عنوان رئیس حکومت در جایگاه سلطنتی خود در مجلس اعیان ظاهر می‌شود و سخنرانی می‌کند و آغاز کار پارلمان را اعلام می‌کند. از دیگر وظایف ملکه نماینده کشور بودن در عرصه‌های بین‌المللی است.

نظام آموزشی کشور انگلستان

کشور انگلستان به دلیل برخورداری از کیفیت آموزشی بالا، متدهای آموزشی به‌روز و رضایت دانش‌آموزان از تحصیل در انگلستان، مقصدی شناخته شده و محبوب در سراسر جهان است. بسیاری از دانشگاه‌های برتر انگلستان هرساله در جایگاه‌های برتر در رتبه‌بندی‌های جهانی و معتبر مانند سیستم رتبه‌بندی QS و سیستم رتبه‌بندی تایمز قرار می‌گیرند.یکی از نکات منحصر بفرد که در سیستم آموزشی انگلستان دیده می‌شود، آژانس تضمین کیفیت آموزش (QAA) در این کشور است. نهاد QAA یکی از نهادهای مستقل انگلستان است که با استفاده از بررسی‌های منظم، به مقایسه و ارزیابی کالج‌ها و دانشگاه‌های این کشور می‌پردازد. این نهاد همچنین شیوه‌های آموزشی برتر را مشخص کرده و زمینه دسترسی دانشجویان به بهترین کیفیت آموزشی را فراهم می‌سازد. لازم به ذکر است که مراکز آموزشی خصوصی توسط نهاد QAA ارزیابی نمی‌شوند. تمام گزارش‌هایی که توسط این نهاد ارائه شده‌اند، روی وب‌سایت آن قرار دارند و امکان دسترسی به آن‌ها برای همه افراد فراهم است.نظام آموزشی در انگلستان به چهار قسمت اصلی تقسیم می‌شود. این چهار قسمت شامل: آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه، آموزشی عالی و آموزش تکمیلی هستند. تحصیلات اجباری در نظام آموزشی انگلستان برای افراد ۵ الی ۱۶ سال است و پس از این سنین، تحصیلات برای افراد به‌صورت اختیاری خواهد بود.

دانشگاه‌‌های کشور انگلستان

اگر قصد تحصیل در انگلستان را دارید، حتما می‌دانید که دانشگاه‌های این کشور در سطح جهانی بسیار محبوب هستند. به‌همین دلیل است که بسیاری از دانشجویان، دانشگاه‌های برتر انگلستان را برای تحصیل انتخاب می‌کنند. در واقع رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ و حتی زیر ۵۰۰ در رتبه‌بندی‌های تایمز و QS بیشتر متعلق به دانشگاه‌های انگلستان است کشور انگلستان کشوری است که تعداد بالایی از دانشگاه‌های برتر جهان در این مکان قرار گرفته‌اند. این امر، به محبوبیت تحصیل در انگلستان کمک کرده و بسیاری از دانشجویان و دانش‌آموزان بین‌المللی را کنجکاو به دانستن شرایط ورود و تحصیل در این دانشگاه‌ها می‌کند. شرایط ورود به دانشگاه‌های برتر انگلستان بسته به مقطع، رشته، نوع دانشگاه و حتی ملیت متفاوت است. وجود این تفاوت‌ها به این دلیل است که دانشگاه‌ها مجاز به تعیین شرایط ورود به سیستم بر اساس ترجیحات خود یا سیاست‌های داخلی خود هستند.

بهترین دانشگاه‌‌های کشور انگلستان

دانشگاه کمبریج

دانشگاه کمبریج یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های برتر دنیا محسوب می‌شود. این دانشگاه طبق سیستم رتبه‌بندی QS، در میان دانشگاه‌های برتر انگلستان، رتبه اول و در میان دانشگاه‌های جهان، رتبه دوم را به خود اختصاص داده است

دانشگاه ایمپریال کالج

یکی از دانشگاه‌های برتر دنیا محسوب می‌شود. این دانشگاه در میان دانشگاه‌های برتر انگلستان، رتبه سوم و در میان دانشگاه‌های جهان، رتبه هفتم را طبق سیستم رتبه‌بندی QS، به خود اختصاص داده است

دانشگاه ادینبورگ

دانشگاه ادینبورگ انگلستان یکی از بهترین گزینه‌ها برای انتخاب است. قرار داشتن دانشگاه ادینبورگ در لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم ایران در انگلستان، از نکات مثبت آن است. در حال حاضر تعداد زیادی دانشجوی بین‌الملل در آن مشغول به تحصیل‌اند

دانشگاه کینگز کالج

دانشگاه کینگز کالج لندن در سال ۱۸۲۹ با حمایت شاه جورج چهارم و دوک ولینگتون به عنوان دانشگاه تحت حمایت کلیسای انگلستان تأسیس شد. این دانشگاه جزو قدیمی‌ترین دانشگاه‌های انگلستان محسوب می‌شود

دانشگاه آکسفورد

سومین دانشگاه برتر جهان محسوب می‌شود. آموزش باکیفیت و بی‌نظیر همراه با جدیدترین متدها؛ تنها یکی از صدها دلیل اشتیاق دانشجویان به تحصیل در این دانشگاه است. بزرگ‌ترین سیستم و تجهیزات مدرن که شامل ارزشمندترین آثار جهانی  است.

دانشگاه UCL

کشور انگلستان یکی از کشور‌های پرمقصد جهت تحصیل دانشجویان بین‌المللی است و اگر شما قصد تحصیل در انگلستان را دارید، کالج دانشگاهی UCL لندن می‌تواند یک انتخاب مناسب جهت تحصیل شما باشد.

دانشگاه منچستر

دانشگاه منچستر انگلستان از ادغام دانشگاه ویکتوریا منچستر و موسسه علم و فناوری دانشگاه منچستر، در سال ۲۰۰۲ شکل گرفته است. دانشگاه منچستر دارای ساختمان‌های قدیمی است که تاریخ غنی این دانشگاه را نشان می‌دهد.

دانشگاه بریستول

دانشگاه بریستول انگلستان در سال ۱۸۷۶ تاسیس شد. و هم‌اکنون دارای ۶ پردیس دانشگاهی مختلف است که در زمینه‌های مختلف از جمله هنر، رشته‌های مهندسی، علوم بهداشتی، علوم زیستی،علوم اجتماعی و حقوق و همچنین علوم پایه دانشجو می‌پذیرند.

جاهای دیدنی کشور انگلستان

انگلیس تاریخ پر فراز و نشیبی داشته است؛ حکومت‌های سلطنتی انگلیس، جنگ‌ها و انقلاب‌ها، هر کدام بخشی از داستان تاریخی این کشور را ساختند و آثار به جامانده از این گذشته تاریخی، بسیار زیاد و جالب توجه هستند.

برج لندن

این برج خیره‌کننده، زمانی کاخ سلطنتی و زندان بسیار بدنامی بود. این بدنامی به دلیل اعدام‌ها، قتل‌ها و شکنجه‌هایی بوده که در هزار سال گذشته در پس دیوارهای این محل صورت گرفته است. این برج حالا به‌عنوان یک میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسیده و یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی انگلیس است.

حمام رومی شهر بث

 فقط برای بازدید یکی از شهرهای انگلیس فرصت دارید هیچ گزینه‌ای مناسب‌تر از بث BATH وجود نخواهد داشت. این شهر بسیار زیبا آنقدر جاذبه دارد که تمام یک روز سفرتان به آن مشغول شوید. اما مهم‌ترین دلیلی که این شهر را به یکی از جاهای دیدنی انگلیس معروف کرده است حمام‌های آب‌گرم دو هزار ساله رومی آن است.

برج ساعت لندن

برج ساعت لندن در سال ۱۸۵۶ با ۹۶ متر طول و ۱۱ طبقه در بازمانده‌های سوخته کاخ وست مینستر ساخته شد و به یکی از جاهای دیدنی انگلیس تبدیل شد. این برج در طول عمر چندین ساله خود نام‌های زیادی داشته است. از سال ۲۰۱۲ به احترام ملکه الیزابت دوم نام برج به برج الیزابت تغییر کردولی برای گردشگران هنوز همان برج ساعت لندنه

قلعه وارویک

اگر به دنبال یک گشت و گذار به یادماندنی در خانه انگلیسی قرون وسطایی هستید قلعه وارویک انتخاب خوبی است. وارویک قلعه ای قرون وسطایی است که در سال ۱۰۶۸ در وارویکشایر با چوب ساخته شد. قلعه چوبی اصلی در قرن دوازدهم بازسازی شد و تبدیل به قلعه سنگی شد. در طول جنگ صد ساله به‌عنوان قلعه‌ای نظامی کاربرد داشت.

ویرانه های استون هنج

ستون‌هنج یکی از مشهورترین بناهای تاریخی ماقبل تاریخ اروپا است که در شمال سالیزبری Salisbury واقع شده اسشت. این بنا در واقع سنگ‌هایی هستند که به شکل چند دایره تو در تو در محوطه دشت سالزبری قرار گرفته‌اند. گذشته مرموز این بنای تاریخی داستان‌ها و تئوری‌های بی شماری را درباره آن به وجود آورده است.

یورک مینستر و یورک شایر

در قرن هفتم، مینستر مرکز مسیحیت در شمال انگلیس بود و امروزه کلیسایی پر رونق و از شاخص‌ترین جاهای دیدنی انگلیس است. کلیسای یورک، در جایگاه دوم کلیساها و مراکز مذهبی انگلیس قرار دارد. این کلیسا دارای دو برج به ارتفاع ۵۳ متر و یک برج به ارتفاع ۷۰ متر است. با بالا رفتن از ۲۷۵ پله برج مرکزی می‌توانید تمام مناظر یورک را ببینید.

کلیسا جامع کانتر بری

نمی‌توانید بدون بازدید از کلیسای جامع مشهور کانتربری و محل مقبره توماس بکت از انگلیس خارج شوید. کلیسای جامع کانتربری یکی از قدیمی ترین کلیساها در انگلیس است که همچنان نقشی محوری در مسیحیت ایفا می‌کند. این کلیسا در قلب شهر تاریخی کانتربری واقع شده که محل اسقف اعظم کانتربری و مهد مسیحیت انگلیس است.

کاخ باکینگهام

کاخ باکینگهام اقامتگاه رسمی ملکه در لندن است که امکان بازدید از آن در تابستان‌ها برای گردشگران فراهم شده است. این کاخ یکی از بزرگ‌ترین کاخ‌های سلطنتی فعال دنیا و از جاهای دیدنی انگلیس است. این کاخ اغلب مرکز رویدادهای عمومی ویژه و مهمانی‌های سلطنتی و مکان ویژه جشن‌های ملی انگلیس است. 

آب و هوای کشور انگلستان

با فرض اینکه موفق به اخذ ویزای بلندمدت انگلیس و مهاجرت به انگلستان شده اید، قصد داریم تا اول به بررسی شرایط آب و هوای پایتخت انگلیس و مهم ترین شهر این کشور یعنی لندن پرداخته و بعد از مقیاس کلی و کشوری به این موضوع نگاه کنیم. البته همیشه روال کار از کل به جزء است، اما چون بسیاری از ایرانیان متقاضی مهاجرت تنها به حضور و زندگی در پایتخت انگلیس رضایت می دهند. یک جمله معروف انگلیسی است که می گوید” چیزی به نام آب و هوای بد وجود ندارد، این بد لباس پوشیدن است که این حس را به ما می دهد.”

بر طبق آمار وب سایت londonperfect، شهر لندن و پایتخت انگلیس دارای چهار فصل است؛ این در حالی است که باران های سبک و ملایم و آسمان ابری یک موضوع شایع و عضو جدانشدنی شهر در طول سال است. گرمای هوا به طور تقریبی از حدود 9 درجه در فصل زمستان شروع شده و به درجه دمای حدودی 23 در فصل تابستان می رسد و ممکن است شرایط آب و هوایی به یکباره در طول روز تغییر کند. اما برای اینکه بتوانید به خوبی درک کنید که برای سفر و یا مهاجرت به شهر لندن می توانید توقع چه شرایط آب و هوایی را داشته باشید.

هر فصلی در لندن کاراکتر خاصی از شهر را نشان می دهد. با شروع فصل بهار و شکوفا شدن شکوفه ها، فصل بهار در لندن به رنگارنگ ترین زمان از سال در پایتخت انگلیس بدل می شود. روزهای طولانی تابستان جنبه روشن تری را به شهر لندن داده و رنگ های غنی نارنجی، قرمز و زرد، فصل پاییز را به زمانی دوست داشتنی و خواستنی تبدیل می کند. این در حالی است که فصل زمستان با رساندن خبر نزدیک شدن به پایان سال، خیابان ها و پارک های شهر لندن را آذین بندی کرده و برای برگزاری جشن ها و فستیوال های زیبا و رنگارنگی که موجب خوشحالی و جنب و جوش مردم می شود، به استقبال سال جدید و فصل بهار می رود.

آداب و رسوم مردم انگلستان

با اینکه مردم انگلیس ظاهرا محتاط هستند، اما در واقعیت افرادی صمیمی هستند که با آغوش باز از مهمانان خارجی خود استقبال می‌کنند. افرادی بسیار رک و در عین حال فروتن هستند. در صورتی که کسی را بشناسند، اغلب رفتار صمیمانه‌تری دارند، اما در مواجهه با غریبه‌ها همان قواعد رسمی معمول و محافظه‌‌کاری در رفتارشان به چشم می‌خورد. یادتان باشد هرگز به کسی خیره نشوید و هرگز با کسی که نمی‌شناسید، زیادی خودمانی و صمیمی برخورد نکنید.

تا اواسط قرن بیستم، جامعه به شدت مردسالاری در جامعه‌ی انگلیس به چشم می‌خورد. مرد رئیس خانواده بود و بیشتر شغل‌های طبقه کارگر مانند رانندگی اتوبوس و قطار، حتی کار در ارگان‌های مالی و بانک‌ها تنها به مردان اختصاص داشت. در دهه ۱۹۷۰، گفتمان ملی به منظور تحقق حق کار زنان در جامعه آغاز شد. در دهه بعد جنبش فمینیست به راه افتاد و وضعیت زنان را در محیط کاری منعکس کرده و نقشی که در توسعه اقتصاد داشتند را نشان می‌داد. گفته شده است که بیش از نیمی از زنان انگلیس شاغل هستند، البته نیمی از آن‌ها به صورت پاره وقت استخدام می‌شوند. با همه تغییر و تحولاتی که در رابطه با شغل زنان به وجود آمده است، هنوز هم بحث‌هایی در رابطه با میزان درآمد و اعتبار و موقعیت شغلی آن‌ها وجود دارد.

در تاریخ، یک سیستم طبقه‌بندی اجتماعی در انگلیس وجود داشت که «طبقه بالا» و «اشراف» در صدر آن قرار داشتند. این مردم علاوه بر اعتبار و جایگاه والا، ثروت و امتیازات زیادی داشتند. بعد از این طبقه، طبقه متوسط و طبقه کارگر بودند. طبقه کارگر، افرادی سخت کوش و بدون هیچ امتیاز اجتماعی حتی حق آموزش و تحصیل محسوب می‌شدند. طبقه متوسط هم کارگران شاغل در خانه‌های خصوصی حومه شهر بودند که امکان تحصیل داشتند. در دهه‌های اخیر، همه مردم به آموزش دسترسی داشته و موقعیت‌های شغلی برابری دارند. البته هنوز هم می‌توان شاهد طبقه اشراف و صاحب امتیاز در بریتانیا بود.

اگرچه ممکن است بریتانیایی‌ها در نگاه نخست کم‌حرف و نجوش به نظر برسند، اما در حقیقت مهربان هستند و از مهمانان خارجی استقبال می‌کنند. در بریتانیا مرسوم است که در دیدارها، با تمام حضار حتی کودکان دست بدهند. هنگام احوال پرسی کسی را نبوسید زیرا بوسیدن فقط میان دوستان بسیار صمیمی و فامیل مرسوم است. از پرسیدن سوال های شخصی نظیر میزان درآمد، وزن،‌ وضعیت تاهل و… خودداری کنید.

تئاترهای مختلف از کمدی تا درام از زمان‌های گذشته مورد توجه مردم بریتانیا بوده است. در قرن ۱۹ سالن موسیقی، پایگاه اصلی ارائه سرگرمی در مدل‌های مختلف از آکروبات بازی تا آواز بود. سینما نیز طرفداران زیادی داشته و باشگاه‌های متعددی در سراسر کشور به این امر اختصاص دارد. موسیقی نیز نقش مهمی در فرهنگ عامه داشته و جزو کشورهای پیشرو در اشاعه موسیقی به سایر کشورها بوده است. بسیاری از هنرمندان و خوانندگان مطرح جهانی متولد انگلیس هستند.