گام اول برای دریافت ویزای تحصیلی انگلستان، اخذ پذیرش تحصیلی از یکی از موسسات آموزش عالی معتبر در این کشور است. پذیرش تحصیلی شامل دریافت یک نامه حاوی کد اختصاصی معروف به (CAS) یا تاییدیه پذیرش مطالعات است که به متقاضی ارسال می‌شود. 

علاوه بر این، اثبات توانایی مالی نیز از عوامل مهمی است که برای صدور ویزا تحصیلی لازم است. در کل، نامه پذیرش تحصیلی یکی از شرایط ضروری برای دریافت ویزای تحصیلی است، اما تنها این نامه کافی نیست برای شروع تحصیل در انگلستان. 

متخصصین ما در موسسه گام اول در زمینه های ویزای تحصیلی، ویزای سرمایه گذاری و ویزای توریستی به صورت کاملا رایگان به شما مشاوره می‌دهد و با بررسی شرایط شما بهترین نقشه راه را پیش روی شما قرار می‌دهد.

دیدن فهرست مطالب

فرم ارزیابی مهاجرت به انگلستان

این فیلد را خالی بگذارید

شما می تونید خلاصه و مفید درباره ویزای تحصیلی انگلستان بشنوید

انواع ویزای تحصیلی انگلیس

متقاضیان تحصیل در انگلستان بسته به سن و مقطع تحصیلی می‌توانند به یکی از روش هایی زیر اقدام کنند.

  1. ویزای دانشجویی عمومی Tier4 student visa general
  2. ویزای دانش ‌آموزی Tier4 student visa child
  3. مزایای تحصیلی کوتاه ‌مدت short term
  • ویزای دانشجویی انگلیس

همه متقاضیان و دانشجویان بین‌المللی بالای ۱۶ سال برای تحصیل در کالج و دانشگاه‌های انگلیس در دوره‌های کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترا به دریافت ویزای مربوطه نیاز دارند (برای مشاهده لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم وارد  این لینک شوید) .این ویزا به مدت طول تحصیل بعلاوه ۱ ماه اعتبار دارد. برای دریافت ویزای تحصیلی انگلستان باید از یکی از دانشگاه‌ ها این کشور پذیرش دریافت کنید.

همچنین باید مهارت‌های لازم زبان انگلیسی را بیاموزید و بودجه‌ی کافی برای پرداخت هزینه‌های دوره خود را فراهم کنید، به‌علاوه باید از تمکن مالی برای پرداخت هزینه‌های زندگی خود بهره‌مند باشید. در طول زمان تحصیل در انگلیس، می‌توانید مجوز کار در داخل و خارج از دانشگاه را نیز دریافت کنید.

برای دانش‌آموزان ۱۶ تا ۱۷ ساله، نیاز به یک نامه رضایت از والدین یا قیم قانونی است. برای دریافت این ویزا، باید حداقل ۳ ماه قبل از آغاز دوره تحصیلی خود درخواست کنید. این ویزا قابلیت تمدید نیز دارد.

  • ویزای دانش ‌آموزی انگلیس

ویزای دانش‌آموزی انگلستان (tier4)، برای افراد ۴ تا ۱۷ سال صادر می‌شود و به عنوان ویزای دانش آموزی شناخته می‌شود. افرادی که کمتر از شانزده سال هستند، تا ۶ سال به علاوه ۴ ماه و افراد ۱۶ تا ۱۷ ساله، ۳ سال به علاوه ۴ ماه اقامت و تحصیل در مدارس غیردولتی انگلستان را دارند. با این حال، آن‌ها قادر به تحصیل در مدارس دولتی این کشور نیستند.

شما ویزای دانش آموزی انگلستان را می‌توانید به انواع دیگر  ویزا تبدیل کنید و همچنین خانواده متقاضی نیز می‌توانند برای ویزای همراه اقدام کنند. برای دریافت ویزای دانشجویی، تامین مالی برای پرداخت هزینه شهریه و هزینه زندگی از شرایط اساسی است.

  • ویزای تحصیلی کوتاه‌ مدت انگلیس

در صورت تمایل به شرکت در یک دوره کوتاه مدت در انگلستان، می‌توانید از این نوع ویزا استفاده کنید. با ویزای کوتاه مدت انگلستان، شما مجاز به تحصیل در یک دوره ۶ ماهه و یا گذراندن یک دوره ۱۱ ماهه زبان انگلیسی خواهید در این کشور خواهید بود. با این حال، این ویزا به شما اجازه کار در انگلستان، تعویض ویزا به اقامت دائم و تمدید ویزای فعلی را نمی دهد.

برای شرکت در این دوره، شما باید بتوانید هزینه های سفر و اقامت خود را در طول مدت اعتبار ویزا پرداخت کنید و تأییدیه پذیرش از مؤسسه ای که در آن تحصیل می کنید را داشته باشید. در صورتی که زیر ۱۸ سال هستید، برای سفر و اقامت در این کشور، نیاز به مجوز کتبی از والدین یا قیم قانونی خود دارید.

CAS چیست؟

تاییدیه پذیرش دانشگاه‌های انگلستان (CAS) چیست؟

تأییدیه پذیرش برای تحصیل در CAS که مخفف عبارت Confirmation of Acceptance for Student است، اهمیت زیادی در سیستم رتبه‌بندی دارد و حداقل ۳۰ امتیاز از این رتبه به این بخش تعلق می‌گیرد.

CAS یک پرونده الکترونیکی است که دانشگاه برای وزارتخانه ارسال می‌کند و برای دریافت ویزای تحصیلی برای متقاضی لازم است. شماره و بیانیه CAS شامل اطلاعاتی مانند موارد زیر است:

  • تاریخ شروع و پایان دوره
  • صلاحیت شما برای ورود و تحصیل به دانشگاه‌های انگلیس و لایل آن
  • تأییدیه توانایی مهارت زبان انگلیسی
  • هزینه‌ های دوره
  • شماره پاسپورت
  • اطلاعات هویتی
  •  اطلاعات بورسیه تحصیلی در صورت وجود

اگر از CAS استفاده نکنید، پس از ۶ ماه منقضی می شود و برای استفاده مجدد باید یک CAS جدید دریافت کنید. بنابراین برای دریافت ویزای تحصیلی انگلستان، باید حتما تا ۶ ماه پس از دریافت CAS اقدام کنید.

تمکن مالی برای اخذ ویزای تحصیلی انگلستان

برای درخواست ویزای تحصیلی انگلیس، متقاضی باید اسنادی ارائه دهد که ثابت کند می‌تواند از اندوخته خود ۹ ماه هزینه تحصیل بعلاوه زندگی و بیمه در کشور انگلستان را پرداخت کند. این عدد معمولا ۱۲ هزارو یورو (برای شهرهای غیر از لندن قیمت کم‌تر است) بعلاوه هزینه شهریه دانشگاه است.

 بدیهی است که این رقم بسته به رشته، مقطع تحصیلی و دانشگاهی که انتخاب کرده اید متفاوت است. شما می توانید اثبات توانایی مالی خود را با ارائه اسناد، موجودی نقد در حساب بانکی، سهام و نامه رسمی از یک حامی مالی ارائه دهید. اثبات توانایی مالی ممکن است ۱۰ امتیاز به همراه داشته باشد.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی انگلستان

  • دانش زبان انگلیسی

مهارت زبان انگلیسی شما به‌ عنوان بخش جدایی ‌ناپذیر از ارزیابی آکادمیک برای دوره‌ های تحصیلی است. به این منظور باید سطح زبان انگلیسی شما B2 به بالا باشد. (IELTS نمره 6.5 به بالا و TOFEL نمره ۹۰ به بالا)

سطح B1 به معنای توانایی درک موضوعات و مکالمات مربوط به کار، مدرسه، وقت‌های فراغت و موارد دیگر است. برخی از مراکز و موسسات آموزشی انگلستان ممکن است با مدرک B1 نیز شما را بپذیرند اما با این مدرک کار شما برای اخذ ویزای تحصیلی از طرف سفارتخانه بسیار سخت خواهد بود.

  • CAS (تاییدیه دانشگاه)

همانطور که در قسمت‌های قبل نیز اشاره شد، CAS اولین اقدام برای اخذ ویزای تحصیلی انگلستان است و هیچ گونه اقدامی قبل از دریافت این نامه الکترونیکی معنی ندارد. نامه CAS برای شما ۳۰ امتیاز به ارمغان میاورد.

  • تمکن مالی

همانطور که در قسمت بالا اشاره شده تمکن مالی قسمت جدایی ناپذیر از پروسه مهاجرت تحصیلی به اروپا است. هر کشور مبلغی را تحت این عنوان درنظر میگیرد و شما بایدآن مبلغ را به مدت 1 ماه در حساب خود نگه داشته و تاییدیه آن را به همراه مدارکتان تحویل مراجع مربوطه بدهید.

  • هزینه خدمات بهداشتی مهاجرت

در هنگام درخواست آنلاین ویزا باید ۳۰۰ پوند بابت خدمات درمانی بپردازید.

مدارک اخذ ویزای تحصیلی انگلستان

برای اخذ ویزای تحصیلی انگلستان مدارکی که در ادمه لیست شده را باید کامل جمع آوری و برخی از آنها را ترجمه کنید.

  • پاسپورت‌های قبلی به همراه پاسپورت فعلی به منظور چک کردن سابقه سفر
  • ۱ عکس پاسپورتی تازه گرفته ‌شده
  • فرم تاییدیه CAS 
  • مدرک زبان انگلیسی
  • مدارک مالی و گردش حساب ۶ ماه گذشته
  • فرم تکمیل و امضا شده درخواست آنلاین ویزای تحصیلی انگلستان 
  • مدارک هویتی نظیر شناسنامه و سند ازدواج به همراه ترجمه
  • رضایتنامه والدین یا قیم قانونی
  • نتایج آزمایشات پزشکی مبنی ‌بر سلامت روحی و جسمی
  • سوابق تحصیلی و ریز نمرات

ویزای تحصیلی انگلیس بدون مدرک زبان

معتبرترین مدرک بین‌المللی برای ارزیابی زبان انگلیسی، آیتلس است. داشتن این مدرک برای افرادی که قصد تحصیل در خارج از کشور، به خصوص در دانشگاه‌های انگلیس را دارند، بسیار مهم است. 

با این حال، برخی از متقاضیان ممکن است این سوال را مطرح کنند که آیا می‌توانند بدون داشتن مدرک زبان در انگلیس درس بخوانند یا خیر؟ به طور خلاصه، ممکن است بتوانند پذیرش بگیرند اما کار ویزای آنها بسیار پیچیده می‌شود. 

در حالی که برخی دانشگاه‌ها تأکید زیادی بر داشتن مدرک آیتلس دارند، اما برخی دیگر روش‌های جایگزینی را نیز معرفی می‌کنند که بدون نیاز به این مدارک زبانی می‌توانند استفاده شوند.

برای جایگزینی مدرک زبان، دو روش اصلی وجود دارد. یکی این است که با دریافت ویزای توریستی 6 ماهه، یک دوره آکادمیک در کالج یا سایر مؤسسات این کشور را طی کنید. در این دوره‌ها، به صورت تخصصی مهارت‌های لازم برای کسب مدارک آیلتس آموزش داده می‌شود.

سپس باید به کشور خود بازگردید و برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنید. روش دیگر استفاده از دوره‌های pre-sessional است که قبل از دوره اصلی در دانشگاه برگزار می‌شود و برای افرادی که بهبود مهارت‌های زبان انگلیسی خود را می‌خواهند، مناسب است.

برای افزایش شانس ویزای تحصیلی انگلستان، دانشجویان ایرانی می‌توانند با ثبت‌نام در کلاس‌های زبان آکادمیک در این کشور فعالیت کنند. برای ثبت‌نام در این کلاس‌ها، آن‌ها می‌توانند ابتدا ویزای توریستی انگلیس را دریافت کرده و پس از پایان دوره و دریافت مدرک آیلتس به کشور خود بازگشته و سپس ویزای تحصیلی انگلیس را درخواست کنند.

 

ویزای تحصیلی انگلستان

مراحل اخذ ویزای تحصیلی انگلیس

مراحل زیر را برای درخواست ویزای تحصیلی کشور انگلستان لازم است طی شوند:

  • ثبت نام بیومتریک انگشت نگاری و تحویل دادن مدارک
  • ثبت ‌نام و تکمیل فرم درخواست آنلاین
  • ارائه نتایج آزمایش و سلامت (عدم داشتن بیماری واگیردار)
  • پرداخت هزینه پردازش ویزا 
  • انجام مصاحبه به صورت حضوری یا آنلاین

به طور کلی، برای درخواست ویزای تحصیلی، اولین مرحله اخذ پذیرش تحصیلی است که باید از یکی از دانشگاه ها، کالج ها و سایر مؤسسات آموزشی مورد تأیید سفارت انگلستان درخواست کنید. پذیرش تحصیلی، مجوزی است که نشان می‌دهد دانشگاه شما را قبول کرده و شما در آن موفق شده‌اید.

احتمال قبولی در مقاطع تحصیلی مختلف مانند کارشناسی، ارشد، دکترا و فوق دکترا با یکدیگر متفاوت است. عواملی مانند داشتن سابقه تحصیلی برجسته و نمرات بالا، تجربه در زمینه تحقیقات پژوهشی و نشر مقالات معتبر، ارائه یک CAS خوب، انگیزه نامه و توصیه نامه ها و سایر عوامل، از عوامل مؤثر در موفقیت در فرایند اپلای محسوب می‌شوند.

چنانچه می خواهید شانس خود را افزایش دهید انگلیس به شما اجازه می دهد به 5 دانشگاه درخواست خود را ارسال کنید. پس از آنکه موفق به دریافت نامه پذیرش شدید طی یک مدت زمان مشخص فرصت دارید تا نسبت به اخذ ویزای تحصیلی خود اقدام کنید.

هزینه ویزای تحصیلی انگلیس

هزینه درخواست ویزای تحصیلی انگلستان در مؤسسه های مهاجرتی مختلف متفاوت است. بدون شک کیفیت در ارائه خدمات، تنوع در خدمات قابل ارائه و بسیاری موارد دیگر بر این هزینه ها اثرگذارند. در موسسه گام اول همواره اصل بر ارائه با کیفیت ترین خدمات در کنار منصفانه ترین قیمت ممکن است. ارائه قیمت های رقابتی در این مؤسسه سبب شده است گام اول به عنوان بهترین مؤسسه مهاجرتی در بین مراجعین شناخته شود.

مدت زمان صدور ویزای تحصیلی انگلستان

مدت زمان ارزیابی و پرداخت درخواست ویزای شما پس از ارسال اطلاعات بیومتریک حدوداً ۳ تا ۴ هفته طول می‌کشد. البته این زمان ممکن است در کشورهای مختلف متفاوت باشد. یکی از عوامل تأثیرگذار در صدور ویزا، ترتیب دادن و ارائه دقیق مدارک مورد نیاز است.

بیومتریک چیست؟ VFS GLOBAL چیست؟ آدرس و لوکیشن

بیومتــریک به مجــموعه ای از خـدمات اســت که برای احــراز هویت انجــام می‌شود برای مثال اثر انگــشت و چهره نگاری جزو خدمـات بیومــتریک هستند. اما برای انجــام خدمات بیومتـــریک نیاز نیســت به سـفارتـخانه مراجعه کنید، برای  انجـــام ایـن عملـــیات باید به سایت VFS GLOBAL بخــش انگلــستان (https://visa.vfsglobal.com/irn/fa/gbr) مراجــعه کنیــد و پس از تعیین زمان در لوکیشن زیر حضور یابید. 

 

تمدید ویزای تحصیلی انگلستان

بیشترین مدت زمانی که ویزای تحصیلی انگلستان اعتبار دارد، معمولاً چهار ماه پس از پایان دوره تحصیلی است. اعتبار این ویزا بسته به مدت زمان دوره تحصیلی است که در رشته مرتبط با آن انجام می شود. برای دوره های کارشناسی، حداکثر مدت زمان ۵ سال است، برای دیپلم معمولاً ۲ سال، برای دوره های مدارس ۶ سال و برای دوره های کارشناسی، ارشد و دکتری ۲ سال است. البته، پس از اتمام دوره تحصیلی، می توانید برای شروع دوره جدید و تمدید ویزای خود اقدام کنید.

برای تمدید ویزای دانشجویی، شرایط زیر باید فراهم شود: حضور در انگلستان در زمان درخواست، انجام اقدامات لازم برای تأمین مالی و ارائه مدارک مربوطه. درخواست‌ها باید قبل از انقضای ویزای فعلی آنلاین تکمیل شود و هزینه‌های تمدید ویزا نیز باید پرداخت شود.

به طور کلی، اگر می خواهید تحصیل خود را در انگلستان ادامه دهید، می توانید ویزای دانشجویی و دانش آموزی را تمدید کنید. شما نمی توانید هیچ یک از ویزای تحصیلی کوتاه مدت را تمدید کنید.

از طرف دیگر، اگر به تازگی یک دوره تحصیلات تکمیلی یا فوق لیسانس را به پایان رسانده اید و می خواهید برای جستجوی کار تا دو سال در کشور بمانید، می توانید برای اخذ ویزای فارغ التحصیل اقدام کنید و ویزای خود را تغییر دهید. در صورت داشتن پیشنهاد کاری و تأیید صلاحیت از سوی یک کارفرمای دارای مجوز، برای ویزای کاری نیز می‌توانید درخواست دهید.

اجازه کار با ویزای تحصیلی انگلستان

تمامی دانشجویان حین تحصیل در بریتانیا مجوز کار دارند. دانشجویان مؤسسات آموزش عالی با بودجه دولتی با ویزای دانشجویی Tier4 می توانند تا 20 ساعت در هفته در طول ترم و تمام وقت در تعطیلات نیز کار کنند. چنانچه 16 یا 17 سال سن داشته باشید، در این صورت حداکثر 10 ساعت در هفته و در طول ترم اجازه کار دارید. یک نکته برای اشتغال در دوران تحصیل نمی توانید خود اشتغال شوید یا به عنوان یک ورزشکار حرفه ای یا مربی کار کنید. 

همچنین توجه داشته باشید افراد دارنده ویزای کوتاه مدت حق کار واشتغال در این کشور را ندارند. همچنین اگر با ویزای دانشجویی در انگلستان کار می کنید، نیازی به درخواست ویزا یا مجوز اضافی ندارید.

برای اخذ ویزای تحصیلی انگلیس در ابتدا می بایست از یک موسسه معتبر آموزشی پذیرش دریافت نمود و سپس باید از سفارت وقت مصاحبه گرفت و پس از انگشت نگاری و عکس همچنین ارسال مدارک لازم می بایست در مصاحبه شرکت نمود و درنهایت می توان ویزای دانشجویی انگلیس را اخذ کرد.

دانشگاه های انگلستان رایگان نیستند و شما باید شهریه بپردازید. اما در صورتی که بتوانید بورسیه تحصیلی بگیرید، امکان تحصیل رایگان وجود دارد.

ویزای تحصیلی انگلستان به صورت امتیاز بندی است و در صورتی که مدرک زبان ارائه ندهید نمی توانید این ویزا را کسب کنید.

بورسیه تحصیلی معمولاً در مقطع دکترا اعطا می شود و شما باید رزومه ای قوی شامل مدرک زبان با نمره بالا، مقالات چاپ شده در مجلات علمی بین المللی، معدل بالا و … ارائه دهید.

پس از پایان تحصیل باید ویزای خود را به نوع کاری تبدیل کنید. به شما فرصت داده می شود تا در انگلستان به جستجوی کار بپردازید و استخدام شوید.

به طور معمول ویزای تحصیلی انگلستان 3 هفته الی 1 ماه صادر می شود. 

برای درخواست ویزای تحصیلی انگلیس، متقاضی باید اسنادی ارائه دهد که ثابت کند می‌تواند از اندوخته خود ۹ ماه هزینه تحصیل بعلاوه زندگی و بیمه در کشور انگلستان را پرداخت کند. این عدد معمولا ۱۲ هزارو یورو (برای شهرهای غیر از لندن قیمت کم‌تر است) بعلاوه هزینه شهریه دانشگاه است.

 بدیهی است که این رقم بسته به رشته، مقطع تحصیلی و دانشگاهی که انتخاب کرده اید متفاوت است. شما می توانید اثبات توانایی مالی خود را با ارائه اسناد، موجودی نقد در حساب بانکی، سهام و نامه رسمی از یک حامی مالی ارائه دهید. اثبات توانایی مالی ممکن است ۱۰ امتیاز به همراه داشته باشد.