اتریش کشوری واقع در اروپای مرکزی، محصور در خشکی و در رشته کوه های آلپ شرقی واقع شده است. اتریش با کشورهای آلمان، جمهوری چک، مجارستان و سوئیس همسایه است. شهر وین پایتخت و بزرگترین شهر اتریش است. زبان رسمی مردم اتریش آلمانی اتریشی است. اتریش برا ی سالهای متوالی از لحاظ تولید ناخالص داخلی در میان 20 کشور ثروتمند دنیا قرار گرفته است. استاندارد و کیفیت زندگی در این کشور بسیار بالاست. شهر وین پایتخت اتریش از لحاظ کیفیت زندگی در رتبه های برتر جهانی قرار دارد. در سال 1995 اتریش معاهده شینگن را امضا کرد و عضو این اتحادیه شد. همچنین واحد پولی یورو نیز از توافقات اتریش است.

شما می تونید خلاصه و مفید درباره اتریش بشنوید

دیدن فهرست مطالب

قلمرو‌های کشور اتریش

این امپراتوری با مرکزیت کشور کنونی اتریش، به‌طور رسمی از سال ۱۸۰۴ تا سال ۱۸۶۷ حکومت خود را ادامه می‌داد و پس از آن به صورت امپراتوری اتریش-مجارستان درآمد. امپراتوری اتریش را فرانسیس دوم، امپراتور مقدس روم (که بعدها به فرانسیس نخست امپراتوری اتریش آوازه یافت) با ترکیب سرزمین‌هایش در درون و بیرون امپراتوری روم، بنیان گذاشت. این کار واکنشی به بیانیه ناپلئون بناپارت مبنا بر امپراتوری اول فرانسه در سال ۱۸۰۴ بود. امپراتوری اتریش-مجارستان (۱۸۶۷ تا ۱۹۱۸) نتیجه سازش ۱۸۶۷ اتریش-مجارستان بود که پس از جنگ جهانی اول توسط فاتحان جنگ در معاهده تریانون به بخش‌های مختلف تجزیه شد.

جغرافیای کشور اتریش

اتریش کشوری است که رشته کوهای آلپ ازجمله مناطق توریستی آن هست. که اقتصاد اتریش را تکان داده و اشتغال زیادی در این کشور ایجاد کرده جغرافیای اتریش بسیار محصور کننده است. طوری که بیشتر خاک آن را مناطق کوهستانی تشکیل می دهند. و دارای رود های مهم زیادی است. فرهنگ اتریش محل تلاقی فرهنگ های تمام اروپا بوده است. که جشن های مذهبی و ملی و محلی زیادی همه ساله در این کشور برپا می باشد. سیاست اتریش بیشتر به رئیس جمهور وابسته است. همچنین اتریش دارای سیاست خارجه بسیار قوی می باشد.

اتریش در نیمکره شمالی و نیمکره شرقی در مرکز اروپا واقع شده است اتریش به عنوان نگین کشورهای اروپایی و محل تلاقی فرهنگها تمام مناطق اروپا می باشد مساحت اتریش ۸۳۸۵۷ کیلومتر مربع است کشورهای چک و آلمان در شمال ایتالیا و اسلونی در جنوب مجارستان و اسلواکی در شرق و سوئیس و لیختن اشتاین درغرب همسایگان این کشور هستند. کشور اتریش به کشور آلپ و دانوب مشهور است. این کشور موقعیت طبیعی و جغرافیایی خاص خود دارد که باعث شده طبیعت متنوع و زیبا داشته باشد منظره های گوناگون و فضاهای سرسبز زیادی در این کشور واقع است کشور اتریش در منطقه معتدل و دارای آب و هوای سرد در زمستان ،آب و هوایی ملایم همراه با بارندگی در تابستان است

در دامنه های رشته کوههای آلپ تابستانهای کوتاه و زمستان هایی بلند  دارد. در مناطق گرانیت و در اطراف دریاچه نوی  زیدلر دارای آب و هوای مدیترانه ای است که حدود ۶۰۰ میلیمتر در سال بارندگی دارد این میزان در ارتفاعات آلپ  حدود ۲۰۰۰ میلیمتر در سال است. سه چهارم اتریش را کوهستان و یک چهارم آن را سرزمین های مسطح و هموار تشکیل میدهند اتریش دارای ۵ ناحیه کوهستانی است. کشور اتریش دارای رودها و دریاچه‌های زیادی است .مهم ترین رودهای اتریش عبارت اند از:  دانوب، انس، این، دراو، رود دانوب طولانی ترین رود اروپا است است که حدود ۲۸۵۰ کیلومتر طول دارد که ۳۵۱ کیلومتر آن در خاک این کشور واقع است این رودخانه از جنگلهای های سیاه  آلمان سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از خاک اتریش و مرز شمالی مجارستان به دریای سیاه می ریزد. رودهای دیگر از جمله مور، لخ، سالزاخ و تراون در این کشور جریان دارد کد که باعث رونق کشاورزی و دامداری در این مناطق شده است.  بزرگترین دریاچه اتریش دریاچه نوی زیدلر است که دارای ۳۱۹ کیلومتر مربع مساحت است دریاچه های دیگر  اتریش می توان به سالز کامرگوت، آتر و کارنتیا اشاره کرد.

شهرهای مهم کشور اتریش

شهر وین

وین در شمال شرقی کشور اتریش و در نزدیکی رود دانوب قرار دارد، این شهر بزرگترین شهر اتریش است که تا قبل از شروع قرن بیستم میلادی، پیش از شروع جنگ جهانی این شهر دو میلیون نفر جمعیت داشت. وین، شهر موسیقی و پایتخت زیبای اتریش است

شهر گراتز

گراتز جزو شهرهای بزرگ اتریش است قدمت آن به قرن دوازدهم برمی گردد که در آن به مرکز مهم تجاری در شعبه های رود مور تحت حاکمیت بابن برگ ها تبدیل شد. بعدها تحت تسلط خاندان هابزبورگ قرار گرفت و از سال ۱۳۷۹ تا ۱۶۱۹ محل سکونت خاندان هابزبورگ شد.

شهر اینسبروک

نام اینسبروک را از واژه آلمانی به معنی “پلی روی این” گرفته اند. این شهر در دره این و ۳۰ کیلومتری شمال گذرگاه برنر در مسیری حیاتی به آلپ قرار دارد، اینسبروک مرکز ایالت تیرول و پنجمین شهر بزرگ اتریش است. این شهر در سال ۱۴۲۹ مرکز تیرول شد.

شهر گراتس

دومین شهر پرجمعیت پس از وین محسوب میشود و در ایالت اشتایرمارک واقع شده که مرکز این ایالت نیز به شمار می رود و اکثر مهاجران ساکن شهر گراتس دانشجو هستند زیرا گراتس به سبب داشتن دانشگاه های متعدد شهر دانشجویی به شمار می رود

شهر سالزبورگ

چهارمین شهرها بزرگ اتریش و زادگاه ولفگانگ آمادوس موتزارت می باشد. خانه ای که او در آن به دنیا آمد اکنون موزه گتریدگاس در شهر قدیم است، شهر قدیم سالزبورگ علاوه بر زادگاه موتزارت دارای معماری معروف باروک هم هست.

شهر لینز

سومین شهر بزرگ آن و پایتخت ایالت اتریش می باشد. این شهر در شمال اتریش قرار گرفته و حدود ۳۰ کیلومتر از جنوب مرز چک که در هر دو طرف رودخانه دانوب است فاصله دارد. در سال ۲۰۰۹ شهر لینز اتریش به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا انتخاب شد.

زبان مردم کشور اتریش

همانطور که گفته شد، اتریش در منطقه‌ای قرار گرفته که شماری از کشورهای آلمانی زبان مانند کشورهای آلمان، سوئیس و لیختن‌اشتاین در همسایگی آن می‌باشند. با این مقدمه، زبان رسمی اتریش نیز، زبان آلمانی است و به آن زبان آلمانی اتریشی استاندارد (Österreichisches Deutsch) می‌گویند. زبان اتریشی شبیه به آلمانی است که در تلفظ و معنی برخی لغات دارای تفاوت است. زبانی که در مدارس این کشور تدریس می‌شود، دارای گویش بایرنی (Austro-Bavarian language) هستند و ممکن است برای شخصی که به زبان آلمانی استاندارد مسلط است، به سختی قابل فهم باشد. البته در ایالت‌های فورارلبرگ و بخشی از تیرول، ساکنان آنها به زبان آلمانیش (Alemannische) حرف می‌زنند. حدود ۸۸٫۵ درصد مردم اتریش به زبان آلمانی یا یکی از گویش‌های زیرمجموعه‌ی آن صحبت می‌کنند. پس از آن زبان‌های ترکی (۲٫۲۸%)، صربی(۲٫۲۱%)، انگلیسی (۰٫۷۳%) و غیره در این کشور رواج دارند. براساس آماری که در سال ۲۰۰۱ از اتریش برآورد شد، بیش از ۷۱۰ هزار خارجی در این کشور زندگی می‌کنند که زبان مادری آنها با زبان رسمی اتریش دارای تفاوت است.

جشن های مشهور کشور اتریش

از سال 1939 در صبح اول ژانویه هر سال گروه ارکستر فیلار مونیک وین به اجرای  موسیقی کلاسیک می پردازد که غیر از مواردی خاص همیشه از قطعات موسیقی خانواده اشتراوس در این اجراها استفاده  می شود . نواختن والس دانوب  آبی  (The Blue Danube ) اثر یوهان اشتراوس دوم به عنوان تبریک سال نو از طرف نوازندگان به مردم از سنت های همیشگی این مراسم است. این اجرا همواره طرفداران بسیار زیادی دارد و بلیط آن از چند ماه قبل پیش فروش می شود.

این جشنواره یک رویداد فرهنگی و تفریحی زمستانی است که از سال 1996 در ماه فوریه در وین برگزار می شود و شامل اجرای اسکیت روی یخ در محوطه یخی بزرگی با مساحت 1800 متر مربع در مقابل ساختمان تالار شهر اجرای موسیقی و برنامه های نمایشی گوناگونی است.

یک مسابقه ورزشی بین المللی است که از سال 1984 در آخرین هفته ماه می در وین برگزار می شود .مسیر 42 کیلومتری این مسابقه از شهرک بین المللی وین آغاز شده و در میدان قهرمانان به پایان می رسد . ماراتون وین شامل مسابقه دوی عمومی  ( Fun Run )  و یک نیمه ماراتون  ( Half Marathon )  نیز هست .

یک جشنواره فرهنگی است که همه ساله به مدت پنج یا شش هفته در می و جون برگزار می شود.این جشنواره که از سال 1951 شروع شد امروزه یکی از جشنواره های فرهنگی برجسته جهان و نقطه اوج برنامه های فرهنگی سالانه وین است .تئاتر- نمایشنامه موزیکال – کنسرت – فیلم – رقص و سخنرانی های تخصصی از اجزای این جشنواره سالانه هستند که همه ساله حدود 180 هزار بازدید کننده دارد .

یک جشنواره سالانه موسیقی است که از سال 1983 به مدت سه روز در ماه جون در جزیره دانوب برگزار می شود .این جشنواره با حدود 20 صحنه یکی از بزرگترین برنامه های موسیقی جهان است و هر چند که شرکت در آن رایگان است ولی با جلب توریست فراوان از سراسر دنیا برگزاری آن کمک بزرگی به اقتصاد اتریش است . در سال های اخیر این مراسم حدود 3 میلیون بازدیدکننده داشته است .

این مراسم بی نظیر معمولا در ماه جون از ساعت 7 بعدظهر تا بعد از نیمه شب برگزار می شود و در طی آن در تمامی پارک ها – مراکز خرید – موزه ها – تالارها – کلیساها و رستوران های شهر – انواع مختلف موسیقی مانند کلاسیک – پاپ –راک –جاز و …اجرا می شود . شب طولانی موزه ها – شب طولانی علوم و تحقیقات علمی و شب طولانی کلیساها از دیگر برنامه های سالانه شب های طولانی در وین هستند.

جشنواره ای تابستانی است که در جولای و آگوست در مقابل تالار شهر وین برگزار می شود.در این جشنواره هر شب یک فیلم بر روی پرده ای بزرگ نمایش داده می شود . این جشنواره رایگان بوده و اجرای موسیقی و اپرا از برنامه های جنبی آن است .

این جشن که از ماه می تا سپتامبر در مرکز شهر وین برگزار می شود شامل تفریحات ورزشی سرگرم کننده – اجرای موسیقی – رقص و بوفه غذاهای بین المللی است .

این جشنواره که در اکتبر برگزار می شود برای اولین بار در سال 1960 آغاز شد و اکنون تبدیل به یک از جشنواره های معتبر فیلم  در دنیا شده است .بخش فیلم های داخلی – فیلم های بین المللی – فیلم های تجربی –فیلم های کوتاه و فیلم های مستند از بخش های مختلف این جشنواره هستند.

هر سال فصل زمستان در وین فصل رقص این شهر است و در طی آن مهمانی های رقص مختلفی در تالارهای مختلف شهر برگزار می شود . باشکوه ترین این جشن ها مراسم رقص سالن اپرای وین است که هر سال در ماه فوریه برگزار می شود و سرشناس ترین مردم شهر در آن دعوت دارند.

تاریخ کشور اتریش

کشور اتریش یکی از کشورهای اروپای مرکزی می باشد که پایتخت آن شهر وین است. این کشور از شمال با آلمان و جمهوری چک، از شرق با کشورهای اسلواکی و مجارستان، از جنوب با کشورهای ایتالیا و اسلوونی و از غرب با کشورهای سوئیس و لیختن اشتاین همسایه است. نام آلمانی این کشور اوستقایش است که در مجموع این نام به معنی پادشاهی شرق می باشد. قبل تر در سرزمین های اسلامی از جمله ایران، نام این کشور را نمسا می گفتند. کشور اتریش مانند اغلب کشورهای اروپایی تاریخچه پر حادثه ای دارد. با این حال ویژگی های به خصوصی مانند زیبایی و فرهنگ نیروی محرکه این کشور در گذشته و حال هستند که در طی قرن ها بسیار تغییر کرده است. تاریخچه کشور اتریش امروزی به خاندان هابزبورگ باز می گردد و قبل از آن بخش اعظم کشور متعلق به امپراتوری روم مقدس بود. امروزه مساحت اتریش با مساحت ایالت کارولینای جنوبی در آمریکا برابر است ولی زمانی کشوری بزرگ بود و بخش اعظم اروپا را در اختیار داشت.

پیش از سده ‌های میانه، رومیان، این کشور را نوریکوم می‌نامیدند و نام اتریش از دوره شارلمانی باقی‌ماند. کشور اتریش تا سالیان درازی هویت سیاسی مستقلی نداشت و در سده‌ های میانه بخشی از شاهنشاهی روم محسوب می شد . در پایان سده ۱۳ رودلف هابسبورگ بر کشور اتریش چیره شد و دودمان هابسبورگ از آن به بعد تا سده بیستم میلادی بر اتریش فرمان راندند. در سال ۱۸۰۶،پس از فروپاشی امپراتوری مقدس روم امپراتوری اتریش تشکیل شد و در ۱۸۶۷ امپراتوری دوگانه اتریش-مجارستان شکل گرفت که بعد از شکست دولت‌های محور در جنگ اول جهانی به چند بخش تقسیم شد.در سال ۱۹۳۳ انگلبرت دولفوس حکومتی با گرایش‌های فاشیستی برپا کرد و در ۱۹۳۸ هیتلر کشور اتریش را به آلمان منضم کرد. بعد از پایان جنگ دوم جهانی ، کشور اتریش به اشغال متفقین درآمد و از سال ۱۹۵۵ به صورت جمهور ی فعلی درآمد .

دین و مذهب در کشور اتریش

مسیحیت دین اکثریت مردم اتریش است. از مسیحیان این کشور ۷۴ درصد کاتولیک، ۴ درصد پروتستان، ۶ درصد ارتدوکس شرقی و مابقی از سایر کلیساهای مسیحی‌اند. همچنین در این کشور ۴ درصد مسلمان، ۱ درصد یهودی و اقلیتی از سایر ادیان یا بی‌دینان زندگی می‌کنند.

اقتصاد کشور اتریش

در سال 2021 اتریش رتبه 29 اقتصاد جهان از نظر تولید ناخالص داخلی، شماره 31 در کل صادرات، شماره 28 در کل واردات، اقتصاد شماره 15 از نظر تولید ناخالص داخلی سرانه و شماره 9 پیچیده ترین اقتصاد بر اساس شاخص پیچیدگی اقتصادی (ECI) بود.به دنبال عقب ماندگی ناشی از همه‌گیری بیماری کووید-19 اقتصاد کشور اتریش در سال 2021 بازگشت قوی به ثبت رساند. تولید این کشور در نیمه اول سال 2022 به شدت افزایش یافت که ناشی از مصرف خصوصی قوی و علیرغم تأثیر منفی شوک قیمت انرژی رشد کلی 4.7 درصد برآورد شد.فعالیت اقتصادی در سال 2023 به دلیل کاهش مصرف خانوارها و سرمایه گذاری تجاری کاهش می یابد، به طوری که صندوق بین‌المللی پول رشد 1 درصدی را پیش بینی می‌کند و در سال بعد به 1.9 درصد افزایش می یابد. در حالی که پیش بینی کمیسیون اروپا محافظه کارانه تر است (به ترتیب 0.3٪ و 1.1٪).

همچنین به لطف حذف تدریجی اقدامات حمایتی انجام شده در زمینه همه گیری کووید-19 (شامل کار کوتاه مدت، یارانه هزینه ثابت و همچنین سایر نقل و انتقالات)، کسری کل دولت از 4.5 درصد در سال 2022 به 2.6 درصد کاهش یافته است. نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی در سال 2022 به دلیل رشد قوی تولید ناخالص داخلی اسمی به 78.5 درصد، کاهش یافت و پیش بینی می شود در سال جاری 77.3 درصد و در سال 2024 به 75.6 درصد برسد. همچنین تورم در سال 2022 به دلیل قیمت برق و گاز به 7.7 درصد افزایش یافت.

سیاست، دولت و قانون کشور اتریش

اتریش یک جمهوری پارلمانی است که براساس اصول دموکراتیک و تفکیک قوا تأسیس شده است. بالاترین نماینده ایالتی، رئیس جمهور فدرال است که مدت تصدی وی در این سمت 6 سال است. دو نهاد پارلمانی، مجلس شورای ملی (مجلس نمایندگان) و شورای فدرال (مجلس عالی) هستند و این دو، نهادهای قانونگذاری کشور به حساب می آیند. صدراعظم فدرال، رئیس دولت فدرال است.

قانون اساسی فدرال، پیمان ایالتی، اعلامیه بی طرفی و توافق نامه الحاق اتحادیه اروپا اصول قانون اساسی جمهوری را تشکیل می دهند. اتریش از ابتدای ژانویه 1995 عضو اتحادیه اروپا بوده است.

در حال حاضر پنج حزب در شورای ملی نماینده هستند: دو حزب حاکم، حزب مردم اتریش و “Die Grünen” (سبزها) هستند. احزاب پارلمانی دیگر عبارتند از حزب سوسیال دموکرات اتریش، حزب آزادی اتریش و اتریش نوین و انجمن آزادی خواه اتریش NEOS.  

اتریش فدراسیونی متشکل از نه استان فدرال است. پایتخت فدرال، شهر وین نیز به خودی خود یکی از 9 استان فدرال محسوب می شود. هر یک از این نه استان توسط یک دولت استانی به ریاست یک فرماندار اداره می شوند.

نظام آموزشی کشور اتریش

کشور اتریش حکومت جمهوری فدرال دارد و از نه ایالت (یا استان) تشکیل شده است. آموزش و پرورش در این کشور هم تحت نظر وزارت فدرال آموزش و وزارت فدرال علوم، تحقیقات و فناوری و هم وزارت‌های آموزش و پرورش ایالتی اداره می‌شود. زبان رسمی در مدارس و دانشگاه‌ها زبان آلمانی است. البته مدارس و موسسات آموزش عالی دو یا چند زبانه نیز در این کشور وجود دارند. اقلیت‌های اسلاو، مجار و کروات در مدارس دو زبانه تحصیل می‌کنند. از سال 2000 به بعد، موسسات آموزش عالی خصوصی در اتریش تاسیس شده اند که به زبان انگلیسی به دانش‌آموزان درس داده می‌شود. تحصیل در این کشور از 6 تا 15 سالگی اجباری است. سه نوع مدرسه در اتریش وجود دارد: مدارس رایگان، مدارس خصوصی، مدارس وابسته به کلیسا (آموزش مذهبی). سال تحصیلی از اکتبر تا ژوئن ادامه دارد و شامل دو ترم تحصیلی می‌شود.

دانشگاه‌‌های کشور اتریش

بهترین دانشگاه های اتریش از نظر رشته های تحصیلی و ساختار تنوع بسیار زیادی دارند. پیشنهادات آموزشی آنها بیانگر این تنوع است. برنامه های تحصیل در دانشگاه های جامع سنتی وین، گراتس، اینسبروک، کلاگنفورت، لینز و سالزبورگ طیف گسترده ای از موضوعات دانشگاهی را پوشش می دهد.  از طرف دیگر، دانشگاه های فنی و پزشکی اتریش بر روی رشته های نظری و کاربردی بسیار تخصصی تمرکز دارند. تحقیق و تدریس به عنوان دو اصل اساسی و جدائی ناپذیر در دانشگاه های اتریش مورد توجه است. با حمایت از این اصل، همه رشته های تحصیلی از جمله فیزیوتراپی در اتریش با هدف تقویت میان رشته ای فعالیت می کنند.

بهترین دانشگاه‌‌های کشور اتریش

دانشگاه وین

دانشگاه وین بزرگترین دانشگاه در اتریش و همچنین قدیمی ترین دانشگاه در جهان آلمانی زبان است. در حال حاضر حدود 94.000 دانشجو در این دانشگاه ثبت نام کرده اند. طیف گسترده ای از موضوعات بیشتر به زبان آلمانی تدریس می شود.

دانشگاه اینسبروک

دانشگاه اینسبروک از نظر تعداد دانشجویان بین المللی در 35 دانشگاه برتر جهان قرار دارد. تعداد کل دانشجویان این دانشگاه حدود 28000 نفر است، که باعث می شود در لیست بهترین دانشگاه های اتریش رتبه سوم را دریافت کند.

دانشگاه صنعتی وین

دانشگاه صنعتی وین نماینده دوم اتریش در رتبه بندی است. این موسسه در سال 1815 تأسیس شد و یکی از معتبرترین موسسات فنی در اروپا است. این دانشگاه در رشته های مهندسی و علوم طبیعی بسیار متمرکز است و حدود 29900 دانشجو دارد.

دانشگاه گراتس

در فهرست 700 موسسه آموزش عالی جهان قرار دارد. این دانشگاه در سال 1585 تاسیس شد، که آن را به دومین دانشگاه قدیمی در اتریش تبدیل می کند. این دانشگاه همچنین با داشتن بیش از 32500 دانشجو، دومین دانشگاه بزرگ اتریش است.

جاهای دیدنی کشور اتریش

کشور اتریش با قرار گرفتن در حوالی کوه های آلپ مکانی محبوب برای کسانی است که اهل ماجراجویی در کوه ها پر از برف هستند نیز می باشد. پایتخت این کشور وین است که به مهد موسیقی دنیا شهر دارد و موسیقی دانان بزرگی همچون بتهوون از دل این شهر بیرون آمده اند. اما شهر این کشور تنها در زمینه موسیقی نیست بلکه جاذبه های دیگری دارد که برای کسانی که اهل گردشگری هستند بسیار جذاب است.

دوره واخائو

جاهای دیدنی اتریش عموماً منطقه‌هایی خوش آب‌و‌هوا هستند. این دره منظره‌ای بسیار تماشایی به رود خروشان دانوب دارد. دره‌ای که از آن صحبت می‌کنیم در شمال شرقی اتریش خودنمایی می‌کند. این دره به لحاظ طبیعی و باستانی یکی از ارزشمندترین منطقه‌های دنیاست. به همین دلیل نیز در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

راه آهن سمرینگ

این سرزمین جاهای دیدنی بسیاری با جنبه‌های تاریخی دارد. راه‌آهن سِمِرینگ، یکی از معروف‌ترین این مکان‌هاست. برای تعریف از این خط آهن کافی است به این نکته اشاره کنیم که سِمِرینگ در ۱۸۵۴ افتتاح شده است. این خط‌آهن در زمان خود به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای مهندسی بشر شناخته می‌شد.

آبشار های کریمل

به لطف طبیعت زیبای اتریش، پارک‌های ملی متنوعی در این سرزمین وجود دارد. پارک ملی هوهه تائرن (Hohe Tauern National Park)، یکی از معروف‌ترین این پارک‌هاست. این پارک به عنوان یکی از جاهای دیدنی اتریش شناخته می‌شود. از بین تمامی زیبایی‌های این پارک، آبشارهای کریمل جذابیت بیشتری دارد.

قصر بلودر

یکی از جاهای دیدنی اتریش که پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری به آن بزنید، قصر بلودر است. یکی از شاهزاده‌های اتریشی در ۱۷۱۶ فرمان ساخت قصر بلودر را صادر کرد. این قصر در کنار معماری زیبا، باغی بسیار سرسبز و اشرافی دارد. همانند بسیاری از عمارت‌های باشکوه اتریشی، سبک معماری باروک در ساخت قصر بلودر استفاده شده است.

پارک ملی گسوس

بیشتر جاهای دیدنی اتریش منظره‌ای طبیعی دارند. با این حال بعید می‌دانیم هیچ‌کدام از این مکان‌ها به‌اندازه پارک ملی گسوس جاذبه‌های گردشگری پیش روی مسافرین قرار دهند. رودخانه‌های خروشان، کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده و جنگلی انبوه در پارک ملی گسوس انتظار گردشگران را می‌کشند.

کوه های گروسگلوکنز

اتریشی‌ها کوه زیبا و سربلندی با نام گروسکلوکنر دارند. این کوه با ارتفاعی حدود ۴ هزار متر، بلندترین کوه اتریش است. چندین نمونه از بزرگ‌ترین یخچال‌های طبیعی در دل کوه گروسگلوکنز جای گرفته است. این کوه منظره‌ای هرم‌مانند دارد و کوه‌پایه‌های آن جان می‌دهد برای کوه‌پیمایی و طبیعت‌گردی.

آب و هوای کشور اتریش

کشور اتریش یکی از بهترین شهرها برای زندگی در جهان است، چرا که شهر وین برای چندمین بار به عنوان بهترین شهر جهان برای زندگی شناخته شده است. شاید به همین دلیل بسیاری از مردم به فکر زندگی در اتریش باشند ولی قبل از آن می بایست شرایط زندگی در آن را مطالعه نمایند. یکی از موارد مورد نیاز برای تحقیق در زمینه زندگی در اتریش، اطلاع از شرایط آب و هوایی آن است. جمهوری اتریش کشوری محصور در خشکی واقع در مرکز اروپا، دارای 9 استان فدرال می باشد. از همسایگان اتریش می توان به جمهوری چک، آلمان، مجارستان، اسلواکی، اسلوونی، ایتالیا، سوئیس و لیختن اشتاین اشاره نمود. دین رسمی این کشور مسیحی بوده و واحد پول آن یورو است. در ادامه مقاله به بررسی شرایط آب و هوایی اتریش خواهیم پرداخت.

تنوع شرایط توپوگرافی و آب و هوایی در این منطقه باعث ایجاد پوشش گیاهی و جانوری بسیار متنوعی شده است که در اصطلاح flora and fauna نام دارد. ویژگی های جغرافیایی در مناطق کوهستانی باعث ریزش باران های بیشتر به نسبت سایر نقاط می شود.  ویژگی های جغرافیایی در مناطق کوهستانی این کشور باعث ایجاد منطقه آب و هوایی مانند آلپ می شود که  باعث زمستان سرد تر در ارتفاع های پایین خواهد شد. دمای هوا به طور کلی به میزان ارتفاع بستگی داشته و میانگین آن 5 درجه سلسیوس کاهش به ازای هر 300 متر ارتفاع می باشد.  بالاترین کوه این کشور گروسگلاکنر Grossglockner با 3.797 متر ارتفاع می باشد. بد نیست بدانید که اگر در هر فصلی در شهری زندگی میکنید که در ارتفاع بالایی قرار دارد، آب و هوای آن منطقه می تواند به سرعت تغییر کرده و به طور چشمگیری غیر قابل پیش بینی باشد.

وضعیت آب و هوایی هر منطقه از طریق سامانه طبقه بندی اقلیمی کوپن Koeppen-Geiger Classification  ارزیابی می شود. سامانه طبقه بندی اقلیمی کوپن یکی از پرکاربردترین سامانه ‌های طبقه ‌بندی اقلیمی در جهان است. این طبقه بندی برای نخستین بار توسط اقلیم شناس روسی-آلمانی ولادیمیر کوپن در سال ۱۸۸۴ مطرح شده و سپس کوپن چندین تغییر در آن داد که مهمترین این تغییرها در سال ۱۹۱۸ و ۱۹۳۶ میلادی بود. سپس دیگر اقلیم ‌شناس آلمانی رودلف گایگر با کوپن در زمینه تغییرات این سیستم طبقه بندی مشارکت نمود و از این رو این طبقه‌ بندی را گاهی سیستم طبقه‌ بندی اقلیمی کوپن-گایگر می نامند. این سیستم بر پایه این اصل تعریف شده است که گیاهان بومی بهترین شاخص اقلیم هستند. بنابراین مرزهای اقلیمی مناطق با نوع پوشش گیاهی آن ها مشخص شده‌ است. این سیستم ترکیبی از میانگین دمای سالانه و ماهانه و بارش و فصلی بودن بارش می باشد.

اقلیم مناطق غیر کوهستانی اتریش Cfb شناخته می باشد که دارای آب و هوای گرم با رطوبت بالا، در ماه هایی از سال با دمایی کمتر از 22 درجه سانتی گراد و حداقل 4 ماه از سال با دمای بالاتر از 10 درجه سانتی گراد است. اقلیم مناطق کوهستانی اتریش Dfb است که دارای زمستان های پر رطوبت بوده و در گرم ترین ماه های سال دمای بین 10 تا 22 درجه سانتی گراد و در سردترین ماه های سال دمای آن از 3- درجه سانتی گراد نیز کمتر است. همچنین دمای این مناطق حداقل در 4 ماه از سال بالای 10 درجه سانتی گراد خواهد بود.   

آداب و رسوم مردم اتریش

همانطور که شاید شنیده باشید کشور اتریش نظام فدرالی داشته است و هر کدام از 9 ایالت آن ، یک فرهنگ واحد و مجزا دارند اگرچه بعضی از عادات و سنت هایش را می ‌توان به تمامی‌ ایالت ‌ها نسبت داد در طول این مقاله با بیشتر این فرهنگ ها آشنا می شوید؛ قابل توجه شما گردشگران عزیز اینکه اتریشی ‌ها در عقاید و رفتار خود میانه‌ رو هستند ، آنها در خیابان با شما برخوردی دوستانه ولی رسمی خواهند داشت پس تعجب نکنید و اینکه رفتارهایی نظیر آرام صحبت کردن ، خوش رفتاری ، احترام به قانون و محافظه ‌کاری را در سفر به این کشور کاملا حس می کنید . همچنین پایبندی به سنت ‌ها ، بدبینی و حس شوخ طبعی همراه با کنایه نیز از سایر ویژگی‌های آنها است ، شاید بتوان گفت تا حدودی هم اهل پارتی بازی نیز هستند؛ بعضی مردم این کشور را با آلمانی‌ ها اشتباه می ‌گیرند که به غیر از زبان مشترک ، وجه تشابهی ندارند و اینکه البته جنوب آلمان به ویژه شهر بایرن ، ارتباط فرهنگ نزدیکی با کشور اتریش دارد .

اتریشی ‌ها کلا از آلمانی و کشور آلمان بیزار هستند و ارتباطی خوبی با آنها ندارند و نسبت به آن بسیار حساس هستند پس هیچوقت کشور اتریش را با لحن منفی با آلمان مقایسه نکنید چرا که باعث عصبانیت مردم بومی اینجا می ‌شوید؛ در ضمن واقعیت اینجاست که برخی از مناطق اتریش به حدی مشابه کشورهای همسایه‌ اش است که اصلا متوجه نمی ‌شوید از مرز عبور کرده‌ اید که بسیار هم زیبا هستند . کشور اتریش کشوری چند فرهنگی است و به استثنای وین ، سایر نقاط آن همچنان محافظه کار و روستایی باقی مانده اند.

نکات مهمی که در سفر به اتریش میبایستی آنها را رعایت کنید مثلا در مکان ‌های عمومی به خصوص وسایل حمل و نقل عمومی با صدای بلند حرف نزنید و فریاد نکشید چون ممکن است به عنوان تجاوز و تعدی تلقی گردد؛ نکته بعدی اینکه اگر به هر زبانی به غیر از زبان آلمانی صحبت می ‌کنید آهسته حرف بزنید وگرنه به شما برچسب ” خارجی پر سر و صدا ” می‌زنند و همچنین هنگامی که به کسی معرفی می ‌شوید حتما با او دست بدهید و دست دیگر را از جیب ‌تان درآورید و حتما به چشم مخاطبتان نگاه کرده و خودتان را معرفی کنید . ضمنا به یاد داشته باشید که چنانچه هنگام صحبت ، به چشم‌ های شخص مقابل ‌تان نگاه نکنید حتی اگر به خاطر خجالت هم باشد آن را به پای غرور شما می‌ گذارند .