کانادا به عنوان یکی از بهترین کشورهای جهان برای تحصیل شناخته می‌شود و ویزای تحصیلی کانادا در کنار ویزای توریستی و ویزای سرمایه گذاری جزو پر مراجع‌ترین انواع ورودی به این کشور است. این کشور هر ساله حدود ۳۵۶۰۰۰ دانشجو از ۱۸۵ کشور مختلف را میزبانی می‌کند. مزایایی مانند کیفیت بالای آموزش، اعتبار بین‌المللی مدارک تحصیلی و شرایط اجتماعی ثابت و امن، موجب شده است که کانادا در این موقعیت قرار گیرد.

وجود جشن‌های تابستانی، فعالیت‌های ورزشی زمستانی، مناظر طبیعی متنوع، تنوع فرهنگی و غذاهای مختلف، همه اینها باعث شده است که تحصیل در کانادا همجوشی بسیاری از افراد در سراسر دنیا را به خود جلب کند. دریافت ویزای تحصیل در کانادا کار سختی نیست، اما شرط اصلی آن ارائه مدارک صادقانه است. بنابراین، اگر می‌خواهید احتمال دریافت ویزای دانشجویی یا دانش‌آموزی کانادا را بیشتر کنید، بهتر است ابتدا با صداقت کامل عمل کنید و سپس بدانید که درخواست خود را در کدام زمان و به چه شکلی ارائه دهید.

دیدن فهرست مطالب

فرم ارزیابی مهاجرت به کانادا

این فیلد را خالی بگذارید

شما می تونید خلاصه و مفید درباره ویزای تحصیلی کانادا بشنوید

شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا

ویزای تحصیلی کانادا به دو دسته ویزای دانش آموزی و ویزای دانشجویی تقسیم می‌شود. برای درخواست ویزای دانش آموزی و ویزای دانشجویی کانادا، باید شرایط مشخصی را داشته باشید. شرایط دریافت ویزای تحصیلی کانادا به شرح زیر است:

۱. شرایط اخذ ویزای دانش آموزی کانادا:

تمکن مالی، شرط اساسی برای دریافت ویزای دانش‌آموزی کانادا می‌باشد. برای اینکه بتوانید ویزای دانش‌آموزی کانادا را دریافت کنید، باید به سفارت کانادا اثبات کنید که علاوه بر پرداخت هزینه‌های تحصیلی، توانایی پرداخت هزینه‌های اقامت و هزینه‌های روزانه زندگی در این کشور را دارید.

برای ثبت نام در مدارس کانادا، الزامی نیست که مدرک آیلتس داشته باشید. به عبارت دیگر، می‌توانید دوره‌های آموزش زبان را در مدرسه مورد نظرتان بگذرانید. همچنین، سن متقاضی برای دریافت ویزای دانش‌آموزی کانادا اهمیت دارد و معدل سه سال آخر کارنامه شما نیز نباید کمتر از ۱۵ باشد.

نکته مهم: برای متقاضیان ویزای دانش آموزی کانادا که کمتر از ۱۸ سال سن دارند باید شخصی را مقیم کاناداست، به عنوان سرپرست معرفی کنید.

۲. شرایط اخذ ویزای دانشجویی کانادا (تحصیل در کالج):

جهت اخذ ویزای دانشجویی کانادا نیز، تمکن مالی مهم ترین شرط می‌باشد. شما باید بتوانید هزینه‌های اقامت، هزینه‌های روزانه و هزینه‌های مربوط به شهریه کالج را پرداخت نمائید. در صورتی که وقفه زیادی در تحصیل خود نداشته باشید، می‌توانید دوره های آموزش زبان خود را در کالج خود بگذرانید. در برخی از کالج‌های کانادا می‌توانید تا مقطع لیسانس به تحصیل خود ادامه دهید.

۳. شرایط اخذ ویزای دانشجویی کانادا (تحصیل در دانشگاه):

علاوه بر شرایط مالی و سنی، برای تحصیل در دانشگاه‌های کانادا، حتما باید مدرک آیلتس آکادمیک را ارائه دهید. سطح آیلتس بر اساس رشته و دانشگاه مورد نظر شما تعیین می‌شود. با این حال، به طور عمومی برای تحصیل در دانشگاه‌های کانادا، باید آیلتس ۶ آکادمیک داشته باشید.

لیست دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم

ویزای تحصیلی کانادا بدون مدرک زبان

بدون داشتن مدرک زبان نیز می‌توانید در کانادا تحصیل کنید؛ اما در این صورت، تنها می‌توانید در مدارس کانادا و برخی از کالج‌ها و دانشگاه‌های کانادا که عموماً اعتبار علمی بالایی ندارند، پذیرش بگیرید و در حین تحصیل دوره‌های آموزش زبان را بگذرانید. برای تحصیل در دانشگاه‌های برتر کانادا، حتماً باید مدرک آیلتس اکادمیک خود را ارائه کنید. ضمناً برای اخذ ویزا نیز داشتن مدرک زبان امتیا بالایی محسوب می‌شود و شانس ویزای شما را افزایش می‌دهد.

مراحل اخذ ویزای تحصیلی کانادا

مراحل اخذ ویزای تحصیلی کانادا به ترتیب زیر می‌باشد:

۱. دریافت اطلاعات جهت سنجیدن شرایط

۲. انتخاب موسسه آموزشی موردنظر با توجه به شرایط متقاضی

۳. شروع مکاتبات و ارائه درخواست به مرکز آموزشی موردنظر

۴. اخذ نامه پذیرش 

۵. ترجمه مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی کانادا

۶. تکمیل فرم توصیه از مرکز آموزش فعلی

۷. شروع پروسه اخذ ویزا

۸. انگشت‌نگاری و تصویر برداری در یکی از کشورهای همسایه

۹. انتظار برای تأیید و صدور یا عدم صدور ویزای کانادا

ویزای تحصیلی کانادا

پذیرش تحصیلی کانادا

اخذ پذیرش تحصیلی کانادا به عواملی از جمله رشته تحصیلی، دانشگاه قبلی، معدل، گپ تحصیلی، سابقه کار و همینطور دانشگاهی که قصد اخذ پذیرش از آن را دارید، بستگی دارد. احتمالاً برای اخذ پذیرش از یک دانشگاه یا کالج، نیازی به مدرک زبان نخواهید داشت، اما به علت اینکه بدون داشتن یک مدرک زبان معتبر، فرصتی برای اخذ ویزای تحصیلی در کانادا ندارید، اکیداً توصیه می‌شود تا نمره کامل زبان مورد نیاز برای رشته مورد نظرتان را کسب کنید.

اگرچه فرآیند دریافت پذیرش تحصیلی زمان‌بر است و شرایط و مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش تحصیلی در کشورها، دانشگاه‌ها، کالج‌ها و حتی در رشته ها و مقاطع تحصیلی متفاوت است، اما نباید این طولانی شدن و برخورد با قوانین مختلف شما را خسته کند. دریافت پذیرش تحصیلی، به خصوص دریافت پذیرش تحصیلی کانادا، آنقدر سخت نیست که شما فکر می‌کنید.

ابتدا، بسته به سطح تحصیلات و رشته‌ی تحصیلی، شما می‌توانید یک کالج یا دانشگاه خصوصی یا دولتی را برای ادامه‌ی تحصیل در کانادا انتخاب کنید. سپس، برای اینکه درخواست پذیرش تحصیلی خود را برای دانشگاه یا کالج موردنظر ارسال کنید، شما باید شرایط و مدارک موردنیاز را بررسی و تکمیل کنید. لازم به ذکر است که این مدارک و شرایط ممکن است بسته به دانشگاه و استان موردنظر متفاوت باشند، بنابراین باید به دقت در بررسی آنها اقدام کنید.

برای اطلاع دقیق‌تر از شرایط گزینه‌های مختلف و بررسی و تطبیق آن با شرایط خود، می‌توانید از مشاوره رایگان متخصصین ما در گام اول استفاده کنید تا بتوانید از وکیل رسمی اداره مهاجرت کانادا مشورت بگیرید یا با مراجعه به سایت IRCC به مطالعه بروز ترین شریاط بپردازید.

هزینه ویزای تحصیلی کانادا

هزینه‌ی درخواست ویزای تحصیلی در کانادا، بستگی به مؤسسه‌های مهاجرتی مختلف دارد. این هزینه‌ها تحت تاثیر عواملی مانند کیفیت ارائه خدمات، تنوع خدمات قابل ارائه و سایر موارد قرار می‌گیرند. مؤسسه گام اول همواره با اخذ نمایندگی از دانشگاه‌های این کشور توانسته رقابتی‌ترین قیمت‌ها را ارائه کند، بسیاری از پذیرش‌ها را رایگان برای شما اخذ کنند.

مدارک مورد نیاز ویزای تحصیلی کانادا

مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی کانادا

۱. پاسپورت: ارائه اصل و کپی پاسپورت به همراه پاسپورت های قبلی که نشان دهنده سوابق سفر شما باشد.

۲. مدارک تحصیلی

a) اصل و ترجمه ریز نمرات ۳ سال آخر تحصیل (برای ویزای دانش‌آموزی)

b) اصل و ترجمه آخرین مدرک تحصیلی + ریز نمرات (برای ویزای دانشجویی)

c) فرم توصیه نامه (برای دانشگاه و مدرسه): این فرم باید توسط مدیر مدرسه یا معلم متقاضی تکمیل گردد. اما در مورد مهاجرت تحصیلی کانادا، کالج یا دانشگاه فرد توصیه کننده را برای شما مشخص می‌کند. برخی از مراکز آموزشی ممکن است بیش از یک توصیه نامه درخواست کنند.

d) رزومه (Cv): رزومه شما باید کامل، دقیق و صادقانه باشد.

e) انگیزه نامه (SOP): انگیزه و هدف سفر خود را باید به صورت کامل توضیح دهید.

۳. مدرک زبان: حضور در دوره های آموزش زبان مورد نیاز برای مدارس و کالج های کانادا نیست. اما در صورت تمایل به ورود به دانشگاه های کانادا در مقطع لیسانس، حداقل نمره ۶ در آزمون آیلتس یا معادل آن، در مقطع فوق لیسانس، حداقل نمره ۶.۵ در آزمون آیلتس یا معادل آن و در مقطع دکترا، حداقل نمره ۷ در آزمون آیلتس یا معادل آن الزامی است.

 همچنین اگر شرایط حضور فیزیکی در آزمون را ندارید می‌توانید از دولینگو استفاده کنید که تماما آنلاین برگزار می‌شود.

a) قبل از شروع تحصیل، مدارس کانادا از دانش آموزان بین المللی می‌خواهند تا در یک آزمون زبان شرکت کنند. اگر دانش آموز در این آزمون قبول نشود، باید در یک دوره مقدماتی آموزش زبان شرکت کند.

b) برای تحصیل در برخی از دانشگاه‌ها و یا برخی از رشته‌ها، نیاز به ارائه مدرک زبان با نمره بالاتر و یا ارائه مدرک آزمون‌های پیشرفته‌ای چون GRE و GMAT دارید.

ویزای تحصیلی کانادا تضمینی

هیچ تضمینی برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا وجود ندارد. شما می‌توانید پذیرش دانشگاه یا مدرسه‌های کانادا را دریافت کنید، اما سفارت کانادا ممکن است ویزای شما را صادر نکند. تنها تضمینی که کارگزاران ویزای تحصیلی کانادا می‌توانند به شما ارائه دهند این است که در انجام فرآیند درخواست ویزای شما بسیار دقت کنند تا هیچ خطا در ارائه درخواست ویزای تحصیلی کانادا باعث عدم تایید آن نشود.

همچنین موسسه گام اول در صورتی که پذیرش شما با مشکلی مواجه شود همه مبلغ دریافتی بابت اخذ پذیرش را به شما باز می‌گرداند.

تمدید ویزای تحصیلی کانادا

شما به روش‌های مختلف می‌توانید ویزای تحصیلی کانادا را تمدید کنید. یکی از این روش‌ها ثبت نام در یک دوره مطالعاتی پس از اتمام تحصیل است. همچنین می‌توانید با توجه به مدرک تحصیلی، سابقه شغلی و سن‌تان، برای Express Entry اقدام کنید.

ویزای همراه تحصیلی کانادا

افرادی که می‌خواهند با دارندگان ویزای تحصیلی کانادا به این کشور سفر کنند، می‌توانند درخواست ویزای همراه بدهند. همسر یا خانواده نزدیک متقاضی ویزای تحصیلی کانادا می‌تواند با ویزای همراه وارد این کشور شده و سپس درخواست اجازه کار بدهد.

این درخواست می‌تواند به دو صورت Job Offer و Open work Permit باشد؛ شما برای دریافت هر یک از این دو مدل ویزا باید مدرک زبان Ielts جنرال یا معادل داشته باشید، همچنین با توجه به اینکه فرانسوی زبان دوم این کشور شناخته می‌شود، می‌توانید در آزمون‌های فرانسوی شرکت کنید.

ویزای تحصیلی کانادا برای بزرگسالان

اولین چیزی که باید بدانید این است که برای دریافت ویزای تحصیلی هیچ محدودیت سنی وجود ندارد. تنها نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که باید فاصله بین آخرین مدرک تحصیلی و زمانی که قصد اقدام به تحصیل در کانادا دارید، حتما با دلایل موجه مانند دوره‌های آموزشی  سوابق شغلی پر شود.

نکته مهم: در صورتی که پدر و مادر ویزای تحصیلی کانادا داشته باشند، تحصیل فرزندان ایشان در کانادا رایگان خواهد بود.

 اخذ ویزای تحصیلی کانادا به جهت دریافت پذیرش تحصیلی در مدارس، دانشگاه ها، کالج های محلی و عمومی این کشور مشروط به داشتن تمکن مالی برای گذراندن زندگی و توانایی پرداخت شهریه و همچنین دریافت تأییدیه پذیرش شخص برای تحصیل در یک سازمان و موسسه آموزشی تعیین شده در کانادا می باشد.

مدت ‌زمان پاسخ ‌دهی به درخواست ویزا 9 تا 11 هفته است و حداقل 3 ‌تا 6 ماه پیش ‌از شروع ترم تحصیلی موردنظر خود باید برای درخواست ویزا اقدام کنید. شروع ترم‌ های پائیزی در سپتامبر، ترم زمستانی از ژانویه و ترم بهار از می است.

داشتن مدرک زبان جهت اخذ ویزای تحصیلی از شروط اصلی نیست، البته بسته به دوره تحصیلی مرکز تحصیلی مورد نظر در دوره‌ های کارشناسی و کارشناسی ‌ارشد نیاز به مدرک داشته باشید. با این‌ حال داشتن مهارت‌ های زبان انگلیسی مزیتی برای اخذ ویزا محسوب می ‌شود.

برخی از مهم‌ ترین دلایل رد درخواست ویزای تحصیلی کشور کانادا مربوط به وجود نواقص در مدارک هویتی و مالی، نظر افسر پرونده مبنی ‌بر عدم بازگشت به کشور پس ‌از پایان تحصیل، اسناد نادرست و برخی موارد دیگر است.

به طور کلی با اختیار داشتن ویزای دنشجویی، شما مجاز به ۲۰ ساعت کار در هفته هستید. اما باید این موضوع رو بدانید که قوانین اجازه کار در هر کشوری متفاوت است اما شما در صورتی مجاز به کار کردن هستید که دوره تحصیلی شما آغاز شده باشد. این قانون نیز برای همراهان شما ممکن است اعمال شود.

گپ تحصیلی به ‌معنای وقفه تحصیلی است که مدت ‌زمانی است که از آخرین مدرک تحصیلی می‌ گذرد و قطعاً در موفقیت شما در دریافت پذیرش تحصیلی و ویزا تأثیرگذار است. اغلب بین 2 تا 5 سال برای دوره کارشناسی و دکترا بلامانع است و بیش ‌از این مدت نمی ‌توان ویزای تحصیلی در کانادا را دریافت کرد.

شما با اخذ ویزای تحصیلی، می‌توانید در تمام طول دوره تحصیلی خود، در کشور مقصد اقامت داشته باشید. شما نیز همچنین پس از اتمام تحصیل، برای مدت کوتاهی مجاز به اقامت در آن کشور خواهید بود. بسته به قوانین هر کشوری، شما می‌توانید بین ۶۰ روز تا ۴ ماه اقامت داشته باشید.