آلمان کشوری مدرن در قلب اروپا است و دارای تاریخچه ای پراهمیت می‌باشد .آلمان دارای نه کشور همسایه است، هیچ کشور دیگری در اروپا این تعداد همسایه را ندارد. آلمان پرجمعیت ترین کشور در اتحادیه اروپا می باشد که در آن ۸۱.۲ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند. آلمان یک کشور فدرال است و پایتخت آن برلین است. آلمان واقع در اروپای مرکزی و در کل با ۱۰ کشور مرز مشترک دارد. به طوری که همسایه های غربی آلمان، فرانسه، هلند، لوکزامبورگ و بلژیک هستند و از جنوب با اتریش و سوئیس همسایه است و همسایه های شرقی آلمان نیز لهستان و جمهوری چک هستند. دانمارک، دریای بالتیک و دریای شمال هم در شمال آلمان قرار دارند.

شما می تونید خلاصه و مفید درباره آلمان بشنوید

دیدن فهرست مطالب

قلمرو‌های کشور آلمان

نام آلمان (Deutschland) در طول تاریخ در سه معنا به کار رفته است: ابتدا به تمام نواحی و سرزمین‌هایی که در اروپای مرکزی خود را آلمان می‌نامیدند، به ایالت متحد آلمان که در سال 1871 تاسیس شد و تا 1945 پابرجا بود، و معنای سوم آن آلمان متحد بود که از تاریخ تاسیس جمهوری دموکرات آلمان (آلمان شرقی) و جمهوری فدرال آلمان (آلمان غربی) به این کشورها اطلاق می‌شد.

جغرافیای آلمان

در قسمت شمال شرقی به سمت جنوب برلین زمین این کشور شنی با چند دریاچه کوچک است که به دلیل آب شدن یخچال های طبیعی به جا مانده از عصر بخبندان به وجود آمده اند. در قسمت های مرکزی آلمان زمین هایی مرتفع تر با جنگل ها و کوه های آتشفشانی وجود دارد که خیلی از این کوه ها به وسیله جنگل ها اجاه شده اند. در قسمت های جنوبی تپه ها و کوه های بلندی مثل ایفل و Huynsruck  قرار گرفتند که در مقابل منظره رود راین جلوه فوق العاده ای دارد. امتداد این کوه ها به کوه Ore در جمهوری چک می رسد. راین طولانی ترین رود آلمان است که از کوه های آلپ در سوئیس سرچشمه گرفته و با طولی حدود  ۸۲۲۰ مایل امتداد یافته است. این رود قسمت غربی آلمان قرار دارد و برای انتقال جنس از جنوب به سمت شمال کشور مورد استفاده قرار می گیرد. یکی دیگر از رود های معروف آلمان دانوب است که از جنگل سیاه بالا آمده و در مسیر مرکز اروپا به سمت دریای سیاه جریان دارد.

آلمان کشوری در اروپای مرکزی و نزدیک به دریای بالتیک و دریای شمال که بین هلند و لهستان قرار گرفته و در جنوب با کشور دانمارک هم مرز است. این کشور حدود ۳۵۶۹۵۹ کیلومتر مربع وسعت دارد و به عنوان ششمین کشور بزرگ اروپایی شناخته می شود. مرز های شمالی آلمان با دانمارک که تا کوه های آلپ در جنوب کشیده شده و ۸۵۳  طول دارد و در پهنا نیز حدود ۶۵۰ کیلومتر است که از مرز بلژیک در غرب به سمت لهستان در شرق امتداد یافته است.

شهرهای مهم کشور آلمان

شهر برلین

شهر زیبا و صنعتی برلین، پایتخت کشور آلمان و از دید بسیاری، محبوب‌ترین شهر آلمان برای زندگی و مهاجرت می‌باشد. برلین همچنین یکی از بهترین و ایده‌آل‌ترین شهرهای جهان نیز برای زندگی به شمار می‌آید.

شهر هامبورگ

شهر هامبورگ که در سواحل رودخانه البه واقع شده است، یکی از بهترین شهرهای آلمان برای زندگی، کار، تحصیل، تفریح و… می‌باشد. هامبورگ بزرگترین شهر بندری و قطب اقتصادی شلوغ در آلمان است

شهر اشتوتگارت

شهر اشتوتگارت، واقع در منطقه زیبای سوابی در کشور آلمان، به دلیل صنعت خودروسازی و نوآوری های تکنولوژیکی خود دارای شهرت بسیار بالای جهانی است و شهر اشتوتگارت از نظر بسیاری به عنوان بهترین شهر برای زندگی در آلمان و چه بسا در کل جهان شناخته می‌شود.

شهر کلن

شهر کلن، شهری غرق در تاریخ، کلیسای جامع باشکوه کلن و جشن‌های سالانه و کارناوال‌های خود در سراسر سال مشهور است. این شهر ترکیبی منحصر به فرد از میراث فرهنگی، معماری مدرن را به ساکنین و توریست‌های در این شهر ارائه می‌دهد

شهر مونیخ

شهر مونیخ یکی از بهترین شهرهای آلمان برای زندگی است. این شهر پایتخت ایالت بایرن است و به خاطر معماری بسیار زیبا، باغ‌های نوشیدنی‌های مختلف و جشنواره جهانی به ویژه در ماه اکتبر مشهور است.

شهر فرانکفورت

شهر فرانکفورت که به دلیل خط افق چشمگیرش که شبیه منهتن در شهر نیویورک آمریکا بوده، اغلب به عنوان “مینهتن” هم در بین برخی شناخته می‌شود. فرانکفورت در واقع پایتخت مالی کشور آلمان است.

شهر دوسلدورف

شهر دوسلدورف، واقع در سواحل رودخانه راین، به‌ خاطر صنعت پر رونق مد، معماری مدرن، و صحنه هنری پر جنب و جوش مشهور است. خیابان خرید مجلل شهر دوسلدورف شیک پوشان و عاشقان مد و فشن را از سراسر جهان را به خود جذب می‌کند.

شهر لایپزیگ

شهر لایپزیگ، ملقب به شهر رنسانس فرهنگی شرق آلمان است که در سال‌های اخیر دستخوش دگرگونی‌های قابل توجهی شده است. این شهر که زمانی یک نیروگاه صنعتی در آلمان بود، در دهه‌های اخیر بیشتر به عنوان یک مرکز فرهنگی و خلاقانه پر رونق ظاهر شده است

زبان مردم کشور آلمان

زبان رسمی آلمان یا همان زبان آلمانی شامل دو گویش آلمانی بالا و آلمانی پایین و همانند انگلیسی دارای گویش های فرعی می باشد..قسمتی از زبان آلمانی ریشه اصلی آنها به زبان لاتین و یونانی دارد و قسمت کوچکی نیز از فرانسوی و انگلیسی به عاریه گرفته شده است. بخش عمده‌ ای از ویژگی ‌های دستوری و نیز واژگان بومی ژرمنی زبان آلمانی در سیر تحول تاریخی خود تغییر نکرده است مانند جنسیت (مذکر، مؤنث یا خنثی)، پیشوندها و پسوندهایِ باستانی، صرف اسم و صفت و حرف تعریف، امکان ساختن واژه‌ های ترکیبی طولانی و ساختمان پیچیده نحوی چهرگَشتار(inflectional)  و ترکیبگر (synthetics) که در زبان نیا-هندواروپایی پیدا می شود. در مقابل، زبان انگلیسی (که با آلمانی هم‌خانواده است) با از دست دادن بیش‌تر این ویژگی‌ ها به زبانی بسیار ساده‌تر از نظر دستوری بدل شده ‌است.  لازم است بدانید که یونسکو، زبان آلمانی را یکی از ده زبان سخت از جهت یادگیری، طبقه ‌بندی کرده ‌است .

جشن های مشهور کشور آلمان

جشنواره بین المللی فیلم برلین برای تمام مردم دنیا آشنا است. این جشنواره یکی از قدیمی ترین و معتبرترین جشنواره های بزرگ فیلم دنیا به شمار می آید که پس از جشواره کن، اعتباری بسیار زیاد در بین مردم پیدا کرده است. در جشنواره بین المللی فیلم برلین بیش از ۵۰۰ هزار بازدید کننده شرکت می کنند و فیلم‌های مشهور بین المللی به نمایش گذاشته می شود. به برندگان این جشنواره جوایز خرس طلایی و خرس نقره ای تعلق میگیرد. این جشنواره هر سال در ماه فوریه برگزار می شود.

در اواسط فوریه تا مارس  به مدت ۴۰ روز کارناوال های مختلفی در سراسر آلمان برگزار می‌شود. به این جشنواره «فستیوال فصل پنجم» نیز می گویند. کارناوال با رژه ای بزرگ که به «رژه‌ی دوشنبه‌ی رُز» معروف است برگزار می شود. مردم در این رژه ها لباس های رنگارنگ و ماسک های عجیب میزنند و گروه های موسیقی در سراسر خیابان های آلمان مردم را به رقص و شادی دعوت می کند. اگرچه در تمام شهرهای آلمان این جشن برگزار می شود اما شهرهای کلن و دوسلدورف مرکز این کارناوال ها هستند. در این زمان بیشترین فروش بلیط هواپیما آلمان مربوط به این دو شهر می شود.

شهر درسدن آلمان هر ساله میزبان عده زیادی از گردشگران است که به منظور شرکت در جشنواره بین المللی دیکسی لند و جشنواره جاز به این شهر سفر می کنند. در این جشنواره که در کنار رودخانه البه برگزار می شود، ۳۵۰ هنرمند به اجرای نمایش می‌پردازند. هنرمندان پس از تماشای نمایش ها در رژه مخصوص این جشن شرکت می کنند. دیکسی لند نام نوعی موسیقی جاز است که بیشتر با عنوان جاز سنتی یا کلاسیک شناخته می شود.

اغلب مردم دنیا آتش بازی را با کشور چین می شناسند و چین را بزرگترین مرکز جشنواره های آتش بازی می‌دانند. اما هر ساله در هفته‌های آخر دو ماه مه و سپتامبر فستیوالی در کنار رود راین در آلمان برگزار می شود. به لطف این فستیوال زیبایی های طبیعی این رود به شکلی متفاوت جلوه می کند. آتش بازی هیجان انگیز که از طریق هزاران فشفشه، قایق های بخار چراغانی شده، قلعه های پر از نور تزیین شده اجرا می شود.

هر ساله در اوایل ماه آوریل فستیوال باله مونیخ برگزار می شود. جشنواره باله مونیخ یکی از شلوغ ترین زمان های سال برای گروه باله ایالت باواریا است. جشنواره در طول یک هفته برگزار می شود. در طول فستیوال اجراهایی متعدد و زیبا که توسط متخصصان و طراحان رقص دنیا طراحی شده اند، به نمایش گذاشته می شود. فستیوال باله مونیخ یکی از از معتبرترین رویدادهای سراسر اروپا است و هر ساله بازدیدکنندگان زیادی را از سراسر جهان به خود جذب می کند.

این جشنواره که از آوریل تا مه برگزار می شود یکی از مشهورترین فستیوالهای دنیا است. این جشنواره به منظور گرامی داشت مشهورترین شهروند شهر لایپزیگ یعنی یوهان سباستین باخ برگزار می شود. در فستیوال باخ از سراسر جهان هنرمندان سرشناس حضور پیدا می کنند تا شاهکار های کلاسیک باخ را در مکان های تاریخی این شهر و کلیساها به اجرا درآورند. در بین این مکان ها کلیسای توماس از مهم ترین مکان های اجرای این جشنواره به شمار می رود. چرا که باخ در این کلیسا برای مدت ۲۷ سال به عنوان کانتور مذهبی بوده است.

تاریخ کشور آلمان

آلمان از کشورهای زیبای اروپا که مناظر طبیعی و میراث فرهنگی و تاریخی کشورش از آن مقصد جذاب گردشگری ساخته است. تاریخ معاصر آلمان با جنگ جهانی دوم و آدولف هیتلر گره خورده است و احتمالا شنیدن تاریخ کشور آلمان برایتان جذاب خواهد بود، قبایل اولیه آلمانی ترکیبی از مردم سواحل دریای بالتیک بودند که در واقع اصل و نسب آن ها به بخش های شمالی قاره اروپا در سال ۵۰۰ تا ۱۰۰ قبل از میلاد برمی گشت که در بخش های مرکزی و جنوبی آلمان کنونی پراکنده شدند. در آن سال ها رومی ها بارها به آلمان حمله کردند که منجر به جنگ های طولانی بین دو کشور و ساخت سیستم مرزبانی لیمس به طول ۳۰۰ کیلومتر در قرن اول بعد از میلاد شد. در پایان این جنگ ها در نهایت امپراتوری روم شکست خورد و قبایل آلمانی قلمروی خودشان را تا آلمان کنونی گسترش دادند. فتح گل روم (ناحیه ای که امروزه جایگاه فرانسه، لوگرامبورگ و غرب آلمان است) توسط قبایل فراک ها در اواخر قرن پنجم مرحله مهمی در تاریخ اروپا را رقم زد، پس از آن پیروزی فرانک ها ادامه پیدا کرد تا اینکه دولت متمدن آلمان تاسیس شد.

دوران قرون وسطی در آلمان به شدت تحت تاثیر کشمکش بین امپراتوری آلمان و کلیسای کاتولیک بود و به همین دلیل قلمروی جغرافیایی این کشور در طول قرن ها همیشه در حال تغییر بود. موقعیت مرکزی آلمان در اروپا باعث می شد که این کشور در زمینه تجارت بین المللی و صنعت فعال باشد و به همین خاطر در طول قرن های ۱۴ و ۱۵ رونق زیادی داشت. تا اینکه در سال ۱۶۱۸ جنگ ۳۰ ساله شروع شد و در پایان این جنگ در سال ۱۶۴۸ بخش های زیادی از آلمان نابود شد. از نظر سیاسی کشور نسبت به قبل اتحاد خودش را از دست داد و دوران طولانی رکود اقتصادی شروع شد.

در پایان جنگ جهانی اول آلمان با شکستی ویران کننده روبرو شد. در این مدت پارلمان دموکراتیک که بیشتر اعضای آن را احزاب محبوب تشکیل می دادند ایجاد شد اما با گذشت زمان و در دوره رکود اقتصادی احزاب رادیال و تندرو قوی تر شدند و در نهایت در سال ۱۹۳۳ سوسیالیست های ملی قدرت را در دست گرفتند و در همان زمان بود که آدولف هیتلر به عنوان صدر اعظم این کشور منصوب شد. در حالی که این حزب بسیار بیرحم و قدرتمند به نظرمی رسید سیاست خارجی کشورگشاهی آن ها منجر به جنگ جهانی دوم و هولوکاست شد، جنگی که در سال ۱۹۴۵ با تسلیم بی قید و شرط آلمان به پایان رسید.

بازمانده های آلمان نازی به ۴ منطقه تقسیم بندی شدند و هر کدام از این نواحی توسط ابرقدرت های آمریکا، بریتانیا، فرانسه و شوروی کنترل می شدند. در همان زمان پایتخت این کشور برلین با این که در بخش منطقه شوروی قرار داشت اما به دو بخش تقسیم شد. علی رغم اینکه در ابتدا هدف این بود که این ابرقدرت ها به صورت مشترک این کشور را کنترل کند اما درگیری بین آن ها باعث شد که منطقه تحت کنترل آمریکا، بریتانیا و فرانسه در سال ۱۹۴۹ تشکیل جمهوری فدرال آلمان (شامل برلین غربی) را دهند. در زمان جداسازی، رونق برلین غربی مردم را از برلین شرقی به سمت غربی سرازیر می کرد اما در سال ۱۹۶۱ ساخت دیوار برلین پایانی بر این وضعیت شد. در طول ۴ دهه بعد، هر دو کشور آلمان مسیری کاملا متفاوت را از نظر سیاسی و اقتصادی انتخاب کردند. بعد از دوره ای کوتاه صلح در آلمان شرقی در ۹ نوامبر ۱۹۸۹ پلیس مرزی آلمان شرقی به طور غیر منتظره ای دیوار برلین را باز کرد و تقریبا در یک سال بعد جمهوری دموکراتیک آلمان به جمهوری فدرال آلمان ملحق شد. با اینکه بعد از از بین رفتن دیوار برلین بسیاری از تفاوت های بین آلمان شرقی و غربی از بین رفت اما هنوز هم در قسمت های مختلفی از کشور آلمان می توانید نشانه هایی از آلمان شرقی را پیدا کنید نشانه هایی که یکی از دلایل گردشگران برای سفر به قسمت های مختلف این کشور زیباست.

آلمان زندگی فرهنگی جالب، پوپا و پرباری دارد کسانی مثل اینشتین، بتهوون و یوهان باخ هویتی از فرهنگ سنتی این کشور هستند. آلمانی ها تمایل زیادی به تماشا و شرکت در انواع مختلفی از مسابقات، کنسرت ها و رقابت ها دارند و بسیار علاقمند به هنر هستند. میراث بربار فرهنگی آلمان را می توانید در معماری ساختمان ها که ترکیبی از معماری مدرن و تاریخی هستند ببینید.

دین و مذهب در کشور آلمان

بزرگترین و رایج ترین مذهب در بین مردم کشور آلمان، مسیحیت می باشد. پیش از قرن شانزدهم اکثر مردم در آلمان پیرو کلیسای کاتولیک بودند، اما از قرن شانزدهم، به تدریج از پیروان کلیسای کاتولیک کاسته و به پیروان آیین پروتستان افزوده شد. پیروان برخی مذاهب دیگر همچون بودایسم، هندوئیسم، یهودیت و … نیز در این کشور وجود دارند.

اقتصاد کشور آلمان

یکی از دلایل پیشرفت اقتصاد کشور آلمان، صنایع فعال در این کشور است. وسعت صنایع در این کشور سبب شده است تا آلمان در رتبه ی سوم صادرات در جهان قرار بگیرد و به همین دلیل اقتصاد آلمان همواره رو به جلو و در حال پیشرفت می باشد. مهم ترین صنایع آلمان به شرح زیر است:

  1. صنعت خودرو و ماشین آلات
  2. صنعت پزشکی و شیمیایی
  3. صنایع هوایی
  4. صنایع مصرفی و خدماتی
  5. صنعت منسوجات

معاملات تجاری بیشماری بین کشور آلمان و سایر کشورهای بزرگ دنیا همواره در جریان است. این کشور بیشترین میزان معاملات تجاری خود را با کشورهای چین، هلند و آمریکا انجام می دهد. ارزش معاملات این کشور با کشور چین در حدود ۲۱۲ میلیارد یورو می باشد. پس از این کشورها، به ترتیب کشورهای فرانسه، لهستان، ایتالیا، سوئیس، انگلیس و اتریش، بیشترین میزان انجام معاملات با کشور آلمان را دارند و به عنوان مهم ترین و بزرگترین شرکای تجاری این کشور شناخته می شوند.

همانطور که گفته شد، بزرگترین شرکای تجاری آلمان، کشورهای چین، هلند و ایالات متحده می باشند. بر همین اساس بیشترین میزان واردات آلمان نیز از این سه کشور انجام می شود. مهم ترین واردات به کشور آلمان به ترتیب بیشترین میزان آن به شرح زیر است:

  • محصولات الکترونیکی، کامپیوتری و نوری
  • وسایل نقلیه موتوری و تریلر
  • مواد شیمیایی و فرآورده های شیمیایی
  • ماشین آلات و تجهیزات
  • تجهیزات الکتریکی
  • فلزات اساسی
  • گاز طبیعی و نفت خام
  • فرآورده های دارویی
  • محصولات غذایی

اقتصاد آلمان، اقتصادی پویا و فعال است و صنایع زیادی در این کشور در حال فعالیت هستند، به همین دلیل شرایط کار در این کشور بسیار مناسب است و دولت آلمان در بسیار از موارد به دلیل کمبود نیروی کار، اقدام به جذب نیروی کار از کشورهای خارجی می کند. همین موضوع سبب شده است تا نرخ بیکاری در این کشور بسیار پایین باشد. نرخ بیکاری در آلمان در سال های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ به ترتیب به صورت ۴.۹، ۶.۴ و ۵.۴ می باشد.

سیاست، دولت و قانون کشور آلمان

قانون اساسی (Grundgesetz) جمهوری فدرال آلمان مهمترین قوانین و حقوق برای زندگی مسالمت آمیز و با همی در آلمان را شامل می شود. هیچ قانونی نمی تواند قانون اساسی را نقض کند. به عنوان مثال، قانون پناهندگی یا قانون جزا ممکن است هیچ ماده و یا بند آن نباید در مغایر با قانون اساسی باشد. قانون اساسی مهمترین قانون و بالاتر از سایر قوانین در آلمان است.

قانون اساسی ۱۴۶ ماده دارد. ۱۹ ماده اول قانون اساسی آلمان در مورد حقوق اساسی است. حقوق اساسی مهمترین حقوق بافراد در برابر دولت است و آنها را از استبداد، بی عدالتی و خشونت از جانب دولت محافظت می کنند. برخی از این حقوق اساسی در برای همه افراد در آلمان اعمال می شود. مهم نیست که چه نوع اقامتی دارند. به این حقوق “حقوق بشر” نیز گفته می شود. بخش دیگری از حقوق اساسی فقط مربوط به افرادی است که تابعیت آلمانی دارند. به این حقوق “حقوق مدنی” گفته می شود.

قانون اساسی آلمان در سال ۱۹۴۹ در آلمان غربی تصویب شد و از زمان اتحاد مجدد آلمان در سال ۱۹۹۰ برای همه آلمان اعمال میشود. دادگاه قانون اساسی فدرال آلمان بر رعایت قانون اساسی نظارت می کند و دولت به سادگی نمی تواند قانون اساسی را تغییر دهد.

نظام آموزشی کشور آلمان

اگر مایل به تحصیل در کالج های آلمان هستید یا پس از مهاجرت فرزندانتان قصد تحصیل در این سیستم را دارند، آشنایی با سیستم آموزش لازم یک مورد لازم و حیاتی است. حقیقت این است که سیستم آموزشی آلمان بر اساس قوانین و مقررات قانون اساسی (Grundgesetz) عمل می‌کند. کشور آلمان دارای 16 ایالت است که هر کدام از این ایالت‌ها سیستم آموزشی مخصوص خود را دارند. آلمان به‌طور کلی سیستم آموزشی با کیفیت خوب را در همه سطوح ارائه می‌دهد. بر اساس نظرسنجی سایت expatica در سال 2018، این کشور در خواندن و ریاضیات رتبه 20 و در علم رتبه 16 را در جهان کسب کرد.

حضور در مدارس آلمان اجباری است یعنی از زمانی که فرزندان شما واد شش سالگی می شوند، باید به مدرسه بروند. اکثر مدارس آلمان توسط ایالت‌ها اداره می‌شوند و هزینه‌ای برای تحصیل فرزندان شما دریافت نمی‌کنند. البته علاوه بر مدارس دولتی، مدارس خصوصی و بین المللی وجود دارند که شامل هزینه می‌شوند. هر ایالت سیاست آموزشی مختص به خود را دارد. یعنی سیستم مدرسه تا حدی به منطقه ای که شما و خانواده شما در آن زندگی می‌کنید بستگی دارد. کودکان همیشه در هر ایالت برنامه درسی یکسانی ندارند و کتاب های درسی نیز ممکن است متفاوت باشند. ایالت های خودمختار هم انواع مختلفی از مدارس را دارند.

دانشگاه‌‌های کشور آلمان

کشور آلمان که از صنعتی ترین کشورهای جهان محسوب می شود، به طور کلی از لحاظ هزینه های تحصیل و زندگی یکی از ارزان ترین و مقرون به صرفه ترین کشورهای اروپایی می باشد. بالا بودن سطح آموزشی دانشگاه ها، بالا بودن کیفیت و سیستم آموزشی، اعتبار مدارک دانشگاهی و ثبات و امنیت اجتماعی و اقتصادی از عوامل مهم در تحصیل در دانشگاه های این کشور محسوب می شود.

بالا بودن سطح سیستم آموزشی، اعتبار مدرک تحصیلی دانشگاهی و پایین بودن هزینه های تحصیل در حد رایگان و همچنین اعطای بورسیه های تحصیلی موجب شده است تا مهاجران تحصیلی، مهاجرت به آلمان را در فهرست اول مقاصد مهاجرت خود قرار دهند. دارا بودن رتبه و رنکینگ بسیاری از دانشگاه های آلمان در زیر 100 و تحصیل رایگان در دانشگاه های دولتی، تحصیل در مقاطع تحصیلی مختلف و رشته های متنوع تحصیلی و پایین بودن هزینه های تحصیل و زندگی در آلمان این کشور را در فهرست 5 کشور برتر برای مهاجرت تحصیلی قرار داده است.

بهترین دانشگاه‌‌های کشور آلمان

دانشگاه مونیخ

دانشگاه فنی مونیخ یک دانشگاه تحقیقاتی واقع در شهر مونیخ در کشور آلمان و یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین موسسات فناوری این کشور است. این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های برتر جهان طبق اعلام رده‌بندی‌های معتبر جهانی می باشد.

دانشگاه هایدلبرگ

دانشگاه هایدلبرگ یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های این کشور است که می‌تواند رویای افراد برای تحصیل رایگان در آلمان را تحقق بخشد. این دانشگاه که یکی از برترین دانشگاه‌های تحقیقاتی در جهان محسوب می‌شود در حال حاضر بیش از ۱۹۰۰۰ دانشجو دارد.

دانشگاه هومبولت برلین

امکان تحصیل رایگان در آلمان و وجود بهترین دانشگاه‌های جهان در این کشور، باعث علاقه دانشجویان به آن شده‌است. دانشگاه هومبولت برلین یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی در آلمان است که در شهر برلین قرار دارد

دانشگاه آخن

دانشگاه فنی آخن ۸ امین دانشگاه برتر آلمان و بزرگ‌ترین دانشگاه فنی مهندسی این کشور واقع در شهر آخن است. این دانشگاه در لیست دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم ایران در آلمان و دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار دارد.

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان دانشگاهی با قدمت طولانی در مرکز شهر مونیخ آلمان است. از زمان راه‌اندازی دانشگاه، دانشجویان زیادی از سراسر کشورهای جهان در این مرکز مشغول تحصیل بوده و به عنوان افرادی پیشرو در علوم مختلف در جهان مطرح شده‌اند.

دانشگاه آزاد برلین

دانشگاه آزاد برلین آلمان (Frieie Universität Berlin) پژوهش را اولویت خود قرار داده است و در مقاطع تحصیلات تکمیلی عمدتا به تربیت پژوهشگر می‌پردازد. دانشگاه آزاد برلین آلمان جزو ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا و ۵ دانشگاه برتر کشور آلمان قرار دارد.

دانشگاه کارلسروهه

موسسه فناوری کارلسروهه آلمان از قدیمی‌ترین و برترین موسسات تحقیقاتی کشور آلمان به شمار می‌رود. موسسه فناوری کارلسروهه آلمان علاوه بر پیشرو بودن در پژوهش، در آموزش حرفه‌ای بویژه تربیت دانشمندان پیشرو است.

دانشگاه برلین

دانشگاه فنی برلین آلمان از دانشگاه‌های برتر آلمان در زمینه مهندسی و تکنولوژی است. این دانشگاه، از دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم در آلمان و همچنین از دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت در آلمان است.

جاهای دیدنی کشور آلمان

انگلیس تاریخ پر فراز و نشیبی داشته است؛ حکومت‌های سلطنتی انگلیس، جنگ‌ها و انقلاب‌ها، هر کدام بخشی از داستان تاریخی این کشور را ساختند و آثار به جامانده از این گذشته تاریخی، بسیار زیاد و جالب توجه هستند.

کلیسای جامع آخن

کلیسای جامع آخن (Aachen Cathedral) یکی از کهن‌ترین کلیساهای جامع در سراسر اروپا به‌شمار می‌رود. این کلیسا به دستور امپراتور شارلمانی بنا شده است و مدفن وی که در سال ۸۱۴ میلادی درگذشت، در همین مکان قرار دارد. با قرارگیری در قلب قسمت تاریخی شهر، کلیسای جامع مهم‌ترین جاذبه آخن محسوب می‌شود.

قلعه نوی شوان اشتاین

با قدمتی که به قرن ۱۹ میلادی بازمی‌گردد، به‌خاطر ظاهر افسانه‌ای خود در سطح جهان شهرت دارد. این قصر را لودویگ دوم بنا کرد و معماری آن الهام‌بخش ساخت کارتون سیندرلا دیزنی‌لند شد. لودویگ دوم بخش قابل توجهی از بودجه سلطنتی را به ساخت این قلعه اختصاص داد. این قصر عظیم سالانه ۱ میلیون بازدیدکننده دارد.

ورزشگاه مرسدس بنز آرنا

ورزشگاه مرسدس بنز آرنا در شرق شهر اشتوتگارت و در کنار رودخانه‌ی نکار قرار دارد. این ورزشگاه حدود ۴/۵ کیلومتر از مرکز شهر و ایستگاه مرکزی قطار فاصله دارد. در تمام خیابان‌ها و اتوبان‌های شهر تابلوهایی با نام استادیوم وجود داردند که شما را از طریق راه‌های B14‌ و B10 به استادیوم می‌رسانند.

بازار هفتگی بورنهایم

بازار هفتگی بورنهایم از محبوب‌ترین بازارچه‌های هفتگی در فرانکفورت به‌شمار می‌رود. محبوبیت این بازار علاوه‌ بر موقعیت مکانی و زیبایی پیرامون آن، به‌دلیل محصولات تازه و تنوع بی‌نظیری از انواع زیتون و غذاهای محلی است. این بازارچه هر چهارشنبه و شنبه در خیابان برگر، حد فاصل برج ساعت و خیابان سالبورگ برگزار می‌شود. 

رزیدنس وورتسبورگ

رزیدنس وورتسبورگ (Wurzburg Residence) در فاصله‌ی سال‌های ۱۷۲۰ تا ۱۷۴۴ در جنوب آلمان ساخته و در سال ۱۷۸۰ کامل شد. این مکان اقامتگاه سابق یوهان فیلیپ فرنز و فریدریک کارل وان شنبرگ بود و به‌ ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده است. در داخل این قصر باروک قرن هجدهمی، ‌راه‌پله‌ای با سقف طاقی‌شکل بدون ستون وجود دارد.

خیابان کورفورستندام

خیابانی بزرگ و مشهور در غرب برلین است که تاریخچه‌ای پرفراز و نشیب دارد. وجود حدود ۱۰۰ فروشگاه‌ و بوتیک‌ در این خیابان باعث شده است که کورفورستندام مقصدی مناسب برای خرید باشد. این خیابان بیشتر به خاطر دپارتمان‌ استورهای کلوپن‌برگ، کادی‌وی و پیک شهرت دارد. علاوه‌بر خرید، تعداد زیادی رستوران و کافه در این منطقه جای گرفته‌اند.

باغ جانورشناسی برلین

یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری برلین محسوب می‌شود و هر ساله میزبان بیش از ۳ میلیون گردشگر است. این مجموعه در سال ۱۸۴۴ تاسیس و بعد از جنگ جهانی دوم به‌طور کامل بازسازی شد. در این باغ وحش مدرن و آکواریوم آن، حیوانات در محیطی طبیعی خود حیوانات نگهداری می‌شوند

پارک ویکتوریا برلین

پارک ویکتوریا با یادمانی ملی و آبشاری مصنوعی، بسیار فراتر از یک جای استراحت صرف است. ویکتوریای سرسبز و شاداب در بالاترین ارتفاع طبیعی برلین واقع شده و می‌توان از آنجا مدت‌ها به دورنمای شهر خیره ماند. مهم‌ترین دیدنی پارک مجسمه‌ای فلزی است که یادمان جنگ‌های آزادی در اوایل قرن نوزدهم است.

آب و هوای کشور آلمان

آلمان که به طور رسمی به نام جمهوری فدرال آلمان شناخته می شود یک کشور واقع در اروپای مرکزی است و بعد از روسیه به عنوان پرجمعیت ترین کشور اروپا محسوب می شود. از لحاظ جغرافیایی، این کشور از شمال بین دریای بالتیک و دریاهای شمال و از جنوب در کنار کوههای آلپ قرار گرفته و شرایط خاص آب و هوایی مختص به خود را دارد. بنابر اطلاعات ارائه شده در وب سایت weather atlas، آلمان دارای آب و هوایی عمدتاً معتدل بوده و از تابستان هایی گرم و زمستان های سرد بهره می برد. این در حالی است که بخش های غربی و شمالی نزدیک دریای آلمان دارای شرایط آب و هوایی اقیانوسی (Köppen climate classification Cfb) و بخش مرکزی و شرقی آلمان دارای آب و هوای قاره ای معتدل (Köppen variants of Dfb, Dfc) هستند.

شرایط توپوگرافی (مکان نگاری) آلمان بسیار متنوع بوده و از دامنه ارتفاع 3.5 متر زیر سطح دریا تا 2962 متر در کوههای آلپ بخش شمالی متغیر است. در واقع، توپوگرافی آلمان شامل مناطق کم ارتفاع در شمال تا کوههای جنگلی نسبتاً مرتفع در مرکز و کوههای جنوبی می شود.  کوه ها به عنوان سدی در برابر توده های هوای گرم مدیترانه ای که از جنوب جریان دارد، عمل می کنند. جریان های اطلس شمالی نواحی نزدیک به دریای شمالی را در مقایسه با مناطق نزدیک به دریای بالتیک گرم تر نگه میدارد. آب و هوای آلمان همواره به دلیل وجود درگیری بین توده های هوای معتدل سرد سیبری و آتلانتیک، دارای شرایط ناپایداری بوده و مواردی نظیر سرما، گرما، باران، برف و سایر شرایط، تغییرات زیادی را در آب و هوا ایجاد می کند.

به طور معمول، آب و هوای کشور آلمان در تابستان گرم و شرجی است و بارندگی نیز به میزان متوسطی رخ می دهد.  عموماً آفتابی ترین منطقه در آلمان و فصل تابستان در جنوب و بخش کوهستانی این کشور است و درخشش آفتاب به سختی تا 8 ساعت در روز دوام می آورد. بالاترین حد گرمای آلمان در فصل تابستان، در ماه جولای رخ می دهد و در گرم ترین مناطق درجه دما حداکثر به 26.1 سانتی گراد می رسد.  این در حالی است که شبها اغلب در ارتفاعات سرد بوده و در نزدیکی سواحل شمالی آلمان گرم و راحت است. در مقوله آب و هوای آلمان می توان اینطور گفت که شکاف اقلیمی بیشتر در خطوط غرب به شرق است تا شمال به جنوب.

آداب و رسوم مردم آلمان

در آلمان حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد مردم مسیحی هستند که ۲۹ درصد آنها را کاتولیک ها تشکیل می دهند. حدود ۴٫۴ درصد مردم مسلمانند و ۳۶ درصد دین مشخصی ندارند و یا از دین هایی به جز مسیحیت و مسلمانی پیروی می کنند. همیشه در همه کشورهای دنیا دین نقش مهمی در فرهنگ و آداب و رسوم مردم یک سرزمین ایفا می­کند و تاثیر زیادی در نوع پوشش و حتی غذاهای آن سرزمین دارد.

برای بسیاری از آلمانی ها وقت شناسی در اولویت قرار دارد. برای مثال قطارهای آلمانی اغلب به موقع حرکت می کنند. مردم آلمان صرف­جو و معقول هستند و به حریم شخصی دیگران احترام می گذارند. به طور معمول آنها به ساختار و قوانین جامعه در حد متوسط رو به بالا احترام می گذارند. احترام به نظم و قانون، در فرهنگ تجاری آلمان، تجلی پیدا کرده است. به طور سنتی، آلمانی ها به مفهوم خانواده و اجتماع اهمیت زیادی می دهند. در واقع پیروی از قانون و نظم مشهور مردم آلمان، از همین مسئله ناشی می شود.

معمولا در این کشور وقتی وارد مکانی می‌شوید یا آن‌جا را ترک می‌کنید با حضارش تعاملی خواهید داشت، خانه، مغازه، اداره یا هر جای دیگری باشد. برخلاف کشورهایی مانند آمریکا و انگلستان، شاید همان سلام هنگام ورود به آن مکان کفایت کند ولی در آلمان به دیگران معرفی می‌شوید و در ادامه باید با اکثر حضار دست بدهید.

همانطور که در قسمت قبلی گفته شد، مردم آلمان وقت­شناسی را در اولویت خود قرار می­دهند. رسیدن به اتوبوس و قطار در این کشور سختی­های خودش را دارد، اگر دیر برسید و راننده شما را در حال دویدن به سمت اتوبوس یا قطار ببیند، شما را سوار نمی‌کند. در قرارهای کاری نیز منتظرتان نمی‌مانند و مکان را ترک می‌کنند. پس در این کشور همیشه سعی کنید وقت­شناس باشید.

برای اقامت در آلمان یا حضور در خانه آلمانی‌ها باید کفش مخصوص خانه هم داشته باشید، چون آلمانی‌ها انتظار دارند که هنگام ورود به خانه‌شان کفش­تان را دربیاورید. حتی ممکن است اکثر آن‌ها در این مواقع به شما تذکر دهند، پس از این برخورد ناراحت نشوید.

اگر از ایالات متحده، انگلیس یا آمریکای لاتین به آلمان می آیید، در ابتدا ممکن است از “رک بودن” مردم آلمان شگفت زده شوید. اما باید بدانید که تقریباً در همه موارد، این به معنای توهین یا بی ادبی نیست. به زودی به این ویژگی فرهنگی که صداقت، صراحت و اخلاص را در برقراری ارتباط با یکدیگر تقویت می کند و مانع بی ادبی می شود عادت خواهید کرد.

سوسیس یکی از مهم ترین غذاهای آلمانی محسوب می شود که به شکل ها و روش های متفاوتی تهیه می شود و معمولا از گوشت خوک درست می شود. در شهرهای کوچک آلمان اصلا تعجب نکنید اگر در منوی یک رستوران تنها گزینه انتخابی شما سوسیس و گوشت بود، چون این غذا به طور عجیبی در این کشور پرطرفدارست! در این کشور نان های مختلفی با طعم هایی متفاوت وجود دارد که معمولا به شکل های مختلفی تهیه می شوند و اسم های متفاوتی دارند.

به طور کلی، آلمانی ها تمایل دارند که بین ارزشهای مسیحی سنتی و نگرش مترقی، لیبرال و فراگیر تعادل برقرار کنند. آلمان از بسیاری جهات می تواند یک جامعه مدرن و پیشرفته تلقی شود. این کشور دارای برخی از پیشرفته‌ترین سیاست­ها در حوزه برابری جنسیتی، حقوق دگرباش­ها (LGBT) و مهاجران است. در سالهای اخیر، سیاست هایی برای ورود مهاجران بیشتر به این کشور به وجود آمده است، زیرا بیشتر آلمانی ها مزایای یک جامعه چندفرهنگی را درک کرده­اند.۷۵٪ از جمعیت آلمان ساکنان شهری هستند و در این مناطق شهری است که لیبرال ترین نگرش ها نسبت به همجنسگرایی، برابری جنسیتی و پناهندگان دیده می شود. مردم آلمان به طور سنتی از ارزش های خانوادگی محکمی برخوردارند، و حتی امروزه نیز می توانید چندین نسل از یک خانواده را پیدا کنید که در نزدیکی هم زندگی می کنند. آلمانی ها کاملاً خوش برخورد هستند و بیشتر آنها با همسایگان خود آشنا می شوند و ارتباط برقرار می کنند- البته در تمام شهرها و نه فقط در شهرهای کوچکتر. ده ها سال است که آلمان تعهد خود را نسبت به انرژی های تجدید پذیر و حفاظت از محیط زیست نشان داده است و مدتهاست که در صدر فن آوری های جدید برای کمک به جنگ علیه سوخت های فسیلی، انتشار CO2 و آلودگی قرار دارد و سیستم اختصاصی بازیافت زباله آن یکی از دقیق ترین­ها در جهان محسوب می شود.

اکثر آلمانی­ها نه برای زندگی کار می کنند و نه برای کار زندگی می کنند. اما بسیاری از آنها می دانند که می توان از هر دوی این­ها لذت برد. متوسط ​​هفته کاری در آلمان حدود ۳۵-۴۰ ساعت است که یکی از کمترین ها در اروپا محسوب می شود. با این حال، بهره وری بالا است، در محل کار، اکثر آلمانی ها خوب کار می کنند و هنگامی که در محل کار نیستند، طیف وسیعی از فعالیت های اوقات فراغت و سرگرمی ها را انجام می دهند. مانند: بازی­های روی تخته.