ویزای تحصیلی اتریش یک انتخاب عالی برای دانشجویانی است که قصد دارند در این کشور تحصیل کنند. اتریش به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در حوزه آموزش عالی شناخته شده است و دارای دانشگاه‌های برجسته‌ای است. ویزای تحصیلی به دانشجویان اجازه می‌دهد به مدت مشخصی در اتریش اقامت کنند و تحصیلات خود را ادامه دهند.

تحصیل در کشور اتریش برای همه افراد در هر سطحی امکان‌پذیر است و با پاسخگویی به شرایط دریافت ویزا، افراد می‌توانند جهت تحصیل به این کشور وارد شوند. مقطع لیسانس در اتریش ۴ سال طول می‌کشد و با ارائه مدرک دیپلم ۱۲ ساله، امکان ورود به دانشگاه‌های این کشور وجود دارد.

 مقطع ارشد نیز به مدت ۲ سال است و با داشتن مدرک دیپلم و لیسانس، امکان تحصیل در این مقطع فراهم می‌شود. افرادی که می‌خواهند در این مقاطع تحصیل کنند، باید مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی داشته باشند. همچنین تحصیل در مقطع دکتری نیز امکان‌پذیر است.

دیدن فهرست مطالب

فرم ارزیابی مهاجرت به اتریش

این فیلد را خالی بگذارید

شما می تونید خلاصه و مفید درباره ویزای تحصیلی اتریش بشنوید

انواع ویزای تحصیلی اتریش

از پرمتقاضی‌ترین راه‌های مهاجرت به این کشور، می‌توان به ویزای توریستی اتریش و ویزای تحصیلی اتریش اشاره کرد. هر سال، افراد بسیاری با استفاده از این روش‌ها وارد اتریش می‌شوند. دربین انواع ویزای تحصیلی اتریش، دو نوع ویزای تحصیلی متمایز وجود دارند.

ویزای نوع C

ویزای C یا ویزای کوتاه مدت یکی از انواع ویزاها است که به شما اجازه می‌دهد برای مدت سه ماه در این کشور اقامت کرده و به تحصیل بپردازید.

ویزای نوع D

ویزای نوع D یک ویزای تحصیلی بلند مدت است که به شما اجازه می‌دهد در این کشور به مدت ۶ ماه اقامت کنید و در آن مدت مراحل تحصیلی را طی کنید.

شرایط ویزای تحصیلی اتریش

اتریش یکی از پیشروهای علم در اروپا است و دانشگاه‌های آن از رتبه‌های خوبی در این برخوردار هستند. دانشگاه‌های دولتی برای تمامی افراد مقیم و غیرمقیم رایگان است، اما در دانشگاه‌های خصوصی باید هزینه‌ای را در هر ترم پرداخت کنید.

اگر مایلید پس از پایان تحصیل در این کشور بمانید و کار کنید، دولت اتریش کشور چشم انداز شغلی مناسبی را برای شما فراهم می‌کند و همچنین در حین تحصیل نیز می‌توانید با کارفرمایان بسیاری ارتباط بگیرید تا آینده خود را در این کشور بسازید.

مراحل اخذ ویزای تحصیلی اتریش

برای شروع فرآیند درخواست ویزای تحصیلی در اتریش، ابتدا باید یک دانشگاه در این کشور برای پذیرش پیدا کنید. قبل از اقدام به درخواست ویزا، این مرحله را به انجام برسانید و از آن دانشگاه پذیرش را دریافت کنید. در نظر داشته باشید که برخی از دانشگاه‌های اتریش ممکن است برای پذیرش داوطلبان، آزمونی را برگزار کنند که شما باید در آن آزمون قبول شده و سپس ثبت نام کنید.

بعداز آن، فرم درخواست ویزا را در وبسایت رسمی این کشور، پر کنید. توجه داشته باشید که این اطلاعات وارد شده باید صحیح باشند. سپس از فرم درخواست خود، یک نسخه کپی بگیرید و آن را چاپ کنید. قبل از ارسال درخواست خود، تمام مدارک مورد نیاز را تهیه کنید. مطمئن شوید که تمام اسناد مورد نیاز به ترتیب قرار داده شده اند.

برای ارائه درخواست ویزا به سفارت اتریش، اسناد باید به زبان انگلیسی یا آلمانی باشند. بنابراین، لازم است قبل از ارسال درخواست، وقتی را از سفارت اتریش بگیرید. ویزا به وسیله یک نماینده دولتی در کشور شما صادر می‌شود. به‌محض تعیین کردن دفتر محلی خود، می‌توانید درخواست ویزا را ارسال کنید.

مرحله آخر این است که خودتان را برای مصاحبه آماده کنید و برای این کار ابتدا باید به سایت VFC Global مراجعه کنید و زمان مصاحبه خود را تنظیم کنید (آدرس سایت: https://visa.vfsglobal.com/irn/fa/aut). در این مصاحبه، سوالاتی درباره اهداف شما برای ورود به این کشور پرسیده می‌شود. اگر مصاحبه به درستی پیش برود، افسر کنسولگری درخواست شما را تایید می‌کند.

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی اتریش

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی اتریش و تحصیل در این کشور، به شرح و ترتیب زیر است:

  • ارائه مدرک اخذ پذیرش تحصیلی از موسسه آموزشی در اتریش
  • گذرنامه معتبر که در زمان اقامت شما منقضی نشود.
  • عکس با استانداردهایی که در فرم به آن اشاره شده است.
  • اثبات اقامت با سند منزل اجاره نامه یا خوابگاه
  • اثبات تمکن مالی
  • ارائه بلیط رفت و برگشت به همراه تاریخ دقیق آن
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزا به همراه امضا
  • سوابق و ریز نمرات تحصیلی به همراه ترجمه
  • فیش پرداخت دپوزیت دانشگاه

تمکن مالی برای ویزای تحصیلی اتریش

به طور کل اثبات تمکن مالی شامل یک سند بانکی است که باید نشان دهد هزینه یک سال زندگی متوسط در اتریش بعلاوه بیمه و شهریه یک سال دانشگاه را پس انداز کرده اید. این مبلغ برای اتریش معادل ۱۴۴۰۰ یورو بعلاوه هزینه شهرینه دانشگاه است. بدیهی است شهریه دانشگاه بسته به نوع مرکز آموزشی و رشته و مقطع تحصیلی متفاوت است.

هزینه ویزای تحصیلی اتریش

در مؤسسه های مهاجرتی مختلف، هزینه درخواست ویزای تحصیلی اتریش متفاوت است. این هزینه ها تحت تأثیر عواملی مانند کیفیت خدمات، تنوع خدمات قابل ارائه و موارد دیگر قرار می‌گیرند. در مؤسسه گام اول، همواره تأکید بر ارائه خدمات با کیفیت بالا و قیمت منصفانه بوده و رقابتی‌ترین نرخ‌ها را برای شما عزیزان فراهم کرده است. ضمناً تمام مشاوره های این مجموعه به صورت رایگان انجام می‌شود.

ویزای تحصیلی اتریش

اعتبار ویزای تحصیلی اتریش

برای ادامه تحصیل در اتریش، باید توجه کنید که امکان تمدید ویزای دانشجویی وجود ندارد. پس از ورود به اتریش، می‌توانید برای درخواست اجازه اقامت دانشجویی اقدام کنید.

 این اجازه اقامت به شما امکان ادامه تحصیل در اتریش را می‌دهد و برای تمدید آن باید اعتبار ویزای تحصیلی را تمدید کنید. با داشتن اجازه اقامت، پس از پایان تحصیلات در اتریش، می‌توانید به دوران دانشجویی خود ادامه دهید. اما اگر اجازه کار یا اقامت در این کشور را ندارید، باید پس از پایان ویزای دانشجویی، اتریش را ترک کنید.

مدت زمان صدور ویزای تحصیلی اتریش و اجازه اقامت تحصیلی اتریش

ویزای تحصیلی اتریش معمولاً در بازه زمانی ۲ تا ۴ هفته صادر می‌شود و پس از صدور، اطلاعات مربوط به آن از طریق راه‌های ارتباطی به شما اعلام می‌شود. حتماً توجه داشته باشید که در فرم درخواست ویزا، اطلاعات شماره تلفن و آدرس ایمیل صحیحاً وارد شده باشد؛ زیرا در غیر اینصورت، ارتباط با افسر کنسولگری دشوار خواهد شد و ممکن است در پروسه اخذ ویزا مشکلی به وجود آید.‍

تمدید ویزای تحصیلی اتریش

معمولا ویزای تحصیلی اتریش ۶ ماه اعتبار دارد. اگر تمایل دارید ویزای خود را تمدید کرده و مدت بیشتری در این کشور بمانید، می‌توانید به تمدید آن اقدام کنید. پروسه اخذ ویزای تحصیلی دوباره از اول شروع می‌شود و باید از اول مراحل را طی کنید. بهتر است حداقل ۱۵ روز قبل از اتمام ویزا، برای تمدید ویزای تحصیلی اتریش اقدام کنید تا استرسی در این مورد نداشته باشید.

اجازه کار با ویزای تحصیلی اتریش

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد، ویزای دانشجویی C و D به شما اجازه می‌دهد هم آموزش ببینید و هم از مزیت کار با ویزای تحصیلی اتریش بهره‌مند شوید. ممکن است به مدت ۲۰ ساعت در هفته فعالیت کاری داشته باشید. برای این منظور باید مجوز لازم را از سازمان مربوطه دریافت کنید. طبق قوانین ویزا، شما می‌توانید بین ۱۰ تا ۲۰ ساعت در هفته کار کنید. علاوه بر این، کارفرمای شما نیز باید درخواست اجازه کار را در اداره اشتغال عمومی اتریش ثبت کند که شما نیز می‌توانید در آنجا به‌عنوان جویای کار ثبت نام کنید.

ویزای همراه تحصیلی اتریش

دریافت ویزای همراه تحصیلی اتریش به این معنی است که اعضای درجه یک، همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال، مجاز به اقامت در کشور اتریش خواهند بود. اما لازم به ذکر است که سن همسر باید حداقل ۲۱ سال باشد. برای دریافت ویزای همراه اتریش، باید مدارک مورد نیاز را به سفارت این کشور تحویل دهید. 

همچنین باید توجه داشت که ویزای همراه اتریش همانند سایر کشورها، شرایط و قوانین خاص خود را دارد و آگاهی از این موارد برای متقاضیان بسیار ضروری است. بعد از بررسی مدارک توسط اداره مهاجرت، نتیجه به سفارت و در نهایت به همراهان اطلاع داده می‌شود که با صدور ویزای موقت، می‌توانند به کشور اتریش وارد شوند.

افراد مختلف در هر سنی که خواستار تحصیل در کشور اتریش هستند، می‌توانند ویزای تحصیلی اتریش بگیرند. چه دانش آموز چه دانشجو برای ادامه تحصیل می‌توانند جهت اخذ ویزای تحصیلی اتریش اقدام کنند.

جواب این سوال بله است. اما باید بگوییم شما نمی‌توانید حین تحصیل به صورت تمام وقت کار کنید. هفته ای ده الی بیست ساعت می‌توانید مشغول به کار شوید. اگر طی تحصیل بتوانید شغل تمام وقت پیدا کنید و کار فرمای این کار درخواست کارتان را قبول و در اداره مشاغل ثبت کند، بعد از اتمام ویزای تحصیلی می‌توانید ویزای کار بگیرید و کار تمام وقت داشته باشید.

بله، برای این کار می‌توانید درخواست خود را به سفارت اتریش اعلام کنید. ارائه مدارک مربوط به خانواده خود جهت تایید آن‌ها، اقدامی ضروری است.

ویزای تحصیلی اتریش به خودی خود نمی‌تواند شرایط اقامت دائم برای شما فراهم کند. بهتر است بعد از اتمام تحصیل یک کار تمام وقت پیدا کرده و ویزای کار بگیرید. این ویزا را به مدت پنج سال تمدید کرده و اقامت موقت بگیرید. بعد از پنج سال می‌توانید برای اخذ اقامت دائم اقدام کنید.

 این مبلغ برای اتریش معادل ۱۴۴۰۰ یورو بعلاوه هزینه شهرینه دانشگاه است. بدیهی است شهریه دانشگاه بسته به نوع مرکز آموزشی و رشته و مقطع تحصیلی متفاوت است.